Sophie van Down the Road is een echte scout

Akabe scoutsgroep met Sophie van Down the road

Bij de scouts maak je je dromen waar.  Nergens beter om op te groeien en bij te leren. Wist je dat veel bekende figuren bij de scouts zaten en er veel van opstaken? Van Barack Obama tot Eva De Roo. Ook Sophie van Down the Road is enthousiast over haar scoutscarrière.

Portret van Sophie van Down the road

Wie? Sophie (21)

Sophie ken je misschien van het programma Down the Road. Samen met Dieter Coppens en een groep mensen met het syndroom van Down beleefde ze het
avontuur van haar leven. En veroverde ze de harten van televisiekijkend Vlaanderen.

Scoutservaring?

Sophie is al vier jaar lid van Akabe Albatros in Booischot. Elke zaterdag zakt ze met veel enthousiasme af naar de scouts.

TEKST: Ise Kenis
FOTO: Jeroen Baeten, Nancy van den Brande

Je gaat al vier jaar naar de scouts. Wat vind je zo leuk aan je tijd bij akabe?

Alles! Ik vind het gewoon een leuke hobby. De spelletjes zijn leuk, maar het is ook altijd supergezellig. Samenzijn op de akabe, dat is echt heerlijk. We hebben ook echt heel toffe leiding die je altijd helpt en steunt. Ik ben trots om een scout te zijn. Scouts zijn vriendelijk en helpen elkaar. Ik hou er ook van mijn grenzen te verleggen en het avontuur op te zoeken. Touwtrekken is bijvoorbeeld mijn favoriete scoutsactiviteit.

Is er iets dat je echt geleerd hebt bij de akabe?

Niet per se. Maar ik heb wel ontdekt dat ik altijd mezelf kan zijn. Dat is ook heel belangrijk! Ik ben zelfstandig en sterk en heb een eigen willetje. Op de scouts is dat helemaal oké, en dat is leuk.

Wat is je leukste scoutservaring?

Ik vind dat moeilijk om te kiezen. Ik vind echt alles tof. Vroeger hebben we ook ooit de kans gehad om met onze akabe-groep op het podium te staan. Dat was heel tof. Ik ben een echt podiumbeest: als ik een podium zie, spring ik erop. Ik zing ook in een bandje, we zingen covers van onder andere Niels Destadsbader.

Je kreeg de bijnaam 'Sophietje Fantasietje': dan is het jaarthema Dromenland in zicht echt iets voor jou, nietwaar?

Ja, ik ben een echte dromer. Dieter Coppens plaagde me vaak door me Sophietje Fantasietje te noemen als ik weer even aan het dagdromen was. Maar ook op de scouts durf ik wel al eens weg te dromen. Mijn leiding zegt soms dat ik dat niet te veel mag doen. Want dromen en fantaseren doe ik graag, maar soms is het te veel. Een beetje dromen is wel gezond. Als ik écht hardop durf te dromen, dan zou ik eens graag op het podium staan met Niels Destadsbader. Of Bart Peeters. Of met allebei.

Heb je nog een echte scoutsdroom?

Eigenlijk wel. Ik ben nog nooit mee op kamp geweest, ik had het altijd te druk. Of we waren op vakantie met het gezin. Hopelijk kan ik binnenkort eindelijk eens mee.