Kassa, kassa

Twee leiders houden een bancontact-machientje omhoog

Geld moet rollen, ook voor jouw scoutsgroep, toch? Er is altijd wel iets aan je lokaal dat hersteld moet worden of misschien willen jullie de ouders en leden financieel ontlasten voor het kamp. Hoe pak je zo’n kasacties het best aan en is alles zomaar toegelaten?

TEKST: Eva 'Gnoe' Cabuy
FOTO: Janna Dergent

De rekening maken

Een scouteske financiële activiteit is naast nuttig voor jullie portemonnee ook nog eens leuk voor je leden. Wafeltjes of wc-papier deur aan deur verkopen is bijvoorbeeld geen  memorabele activiteit. Volgende vragen stel je jezelf best op voorhand:

• Voor wie doen we de geldactie?
  • Waar gaat het geld naartoe? Is dit nuttig?
  • Is de activiteit nog wel een scoutsactiviteit? Of is het een evenement?

Hoe je het onderscheid maakt, vind je hier. Is het een evenement, dan sluit je best ook een evenementenverzekering af.

Scouts en Gidsen Vlaanderen is geen fan van buitensporige geldactiviteiten. Daarmee bedoelen we evenementen met een gigantische opbrengst of met je groep wederkerend gaan werken op festivals of andere evenementen. Dit zijn geen scoutsactiviteiten.

Gat in de markt

Je wil natuurlijk niet de zoveelste groep in je omgeving zijn die een spaghetti-avond organiseert of paaseitjes gaat verkopen. Originaliteit is ook winstgevend. Had je al aan deze dingen gedacht?

• Om je buitenlands kamp te financieren, kan je een avond in het thema van het land van bestemming organiseren. Een menu uit Hongarije, hoe zou dat eruit zien? Jó étvágyat!
  • Ga met je leden aan de slag en knutsel of kook iets wat je later kan verkopen. Dat moeten niet altijd dessertjes of knutselwerkjes zijn. Zeep, kaarsen of huisgemaakte limonade zijn ook gemakkelijk te fabriceren. En je leden zullen ongetwijfeld trots zijn dat ze dat helemaal zelf hebben gemaakt
  • Organiseer een wandel-, avonturen of speurtocht voor ouders en sympathisanten uit je omgeving. Maak het extra leuk door onderweg opdrachtjes te voorzien of verwerk een verhaal in de wandeling, waarbij de wandelaars verklede leiding of leden ontmoeten die het verdere verloop bepalen.

Big spenders

Als je erg grote uitgaven moet doen, bijvoorbeeld een nieuw lokaal bouwen, zal je er niet komen met kleine geldacties. Een goed financieel plan is hiervoor aan de orde. Er zijn ook heel wat externe partners waarop je een beroep kan doen. In de eerste plaats is er je gemeente die subsidies uitreikt, maar er zijn ook andere platformen. Via Trooper kan je groep een percentage verdienen op online aankopen van verschillende webshops. Er bestaan ook verschillende crowdfundig-websites die vrije giften stimuleren. Ontdekken maar!

Meer weten?