Verkiezingen

groepsleiding op het groepsleidingscongres 2017

Als districtscommissaris (DC) ben je de coördinator van de groepsleidingverkiezing. Je volgt het proces van A tot Z en zorgt dat zowel kandidaten als de leden van de groepsraad gerust zijn over het verloop.

Het belangrijkste bij het leiden van een verkiezing is dat je inzicht hebt in de dynamiek van de groep. Spelen er conflicten tussen de leiding? Zitten er een aantal sterke stemmen bij die de andere meningen (al dan niet opzettelijk) niet aan bod laten? Zijn er gevoeligheden waar je rekening mee moet houden? Of varen ze al lang een (te) rustige koers?

Als DC ben je:

• de coördinator van de groepsleidingverkiezing;
  • geen lid van de groep en kan je de verkiezing daardoor veel gemakkelijker objectief leiden;
  • goed op de hoogte van de Spelregels.

Hoe verloopt een groepsleidingsverkiezing?

Jouw gids tijdens een groepsleidingsverkiezing is het kiesvisum.

Je kan dit visum gebruiken:

• om duidelijkheid te scheppen over het verloop van de verkiezing en je eigen rol als districtscommissaris;
  • als hulp bij het omgaan met de spelregels. Wat is de juiste procedure?;
  • om kandidaat-groepsleiding goed te informeren over wat de functie juist inhoudt;
  • om overleg tussen de verwachtingen van de groepsraad en de visie van de kandidaat-groepsleiding te stimuleren;
  • als opvolgingsinstrument voor district en gouw.

Je kan het kiesvisum ook gebruiken bij andere verkiezingen binnen je district of gouw. Die verlopen gelijkaardig aan die van groepsleiding. Achteraan het boekje vind je er meer info over. Ook de invulbladen mag je hiervoor gebruiken.

Bij Scouts en Gidsen Vlaanderen vinden we democratie bij het organiseren van groepsleidingsverkiezingen heel belangrijk. Het gebruik van dit visum is dan ook verplicht sinds de verbondsraad van oktober 2000.

Hier vind je de invulbladen die in drievoud ingevuld worden bij de verkiezingen.

Groepsleidingsverkiezing in de praktijk