Asbestveilig scoutslokaal en terrein

Kapoenen kijken een film in een verduisterd lokaal.

Is jouw lokaal gebouwd voor 2001 of met materialen die voor 2001 zijn geproduceerd? Dan is de kans groot dat er in je lokaal asbest terug te vinden is.

Wat is asbest?

Asbest is een materiaal (minerale vezel) dat vroeger veel in de bouw werd gebruikt. Het was goedkoop, brandbestendig en isolerend, een wondermiddel weliswaar!

Er bestaan twee soorten asbest: vast en los asbest. In hechtgebonden asbesthoudende toepassingen (vast asbest) zijn de asbestvezels gebonden met een bindmiddel, zoals cement, aardolie, kunststof of lijm. Toepassingen met los asbest bevatten weinig bindmiddel of gebruiken een zwak bindmiddel zoals gips.

Asbestproducten die vaak gebruikt werden (en die je waarschijnlijk wel zal herkennen) zijn golfplaten of oude leidingisolatie.

Is asbest gevaarlijk?

Sinds 2001 is het verboden om asbesthoudende toepassingen te gebruiken. Asbestvezels zijn schadelijk voor de gezondheid. De aanwezigheid van asbest in een gebouw kan gevaarlijk zijn voor het leefmilieu omdat door de ouderdom van die producten de asbestvezels bloot komen te liggen en ze in de omgeving terechtkomen.

De symptomen van een asbestziekte treden meestal pas laat op: vaak tientallen jaren na de blootstelling. Daarom is het belangrijk om deze materialen zo goed mogelijk te bewaren of zelfs te verwijderen.

Wat moet je doen wanneer je asbest in je lokaal hebt?

Sinds 22 maart 2024 keurde de Vlaamse Overheid het ondersteuningskader voor 'Asbestveilige jeugdlokalen' goed.

De eerste stap in het asbestveilig maken van een gebouw is altijd het opsporen en identificeren van asbesthoudende materialen, door het opstellen van een asbestattest. Dat asbestattest beschrijft welke materialen met asbest in het gebouw zitten, of deze risico’s inhouden en adviseert welke maatregelen de gebouweigenaar best neemt.

Er wordt vanaf 22 maart budget vrijgemaakt door de Vlaamse Overheid om voor 1.200 gebouwen gratis een volledig asbestattest op te maken. Opgelet, wees er snel bij en meld je vandaag nog aan.

Meld je vereniging aan op de website van OVAM.

Doorloop de flowchart om te weten te komen welke stappen je moet ondernemen.

check je lokaal