Hier wordt (niet) gepest ?!

Leider ontfermt zich over kleine kapoen

Van vrijdag 10 februari tot en met vrijdag 17 februari is het weer de Vlaamse Week tegen Pesten. Je zal dan meer dan waarschijnlijk weer de vier stippen van STIP IT - die voor de vier afspraken tegen pesten staan - overal zien verschijnen.

TEKST: Lise Happaerts
FOTO: Sander Petré

Niet alleen in scholen maar ook op de scouts bestaat de kans dat je met pesten in aanraking komt. Alleen niet altijd en overal even duidelijk zichtbaar. Dat kan zowel tussen leden onderling, leiding onderling als tussen leden en leiding. Ja, misschien zelfs in jouw groep.

Hoe ga je daar dan mee aan de slag?

Onthoud: pestgedrag in je groep voorkomen is beter dan genezen. Maar dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Het belangrijkste dat je kan doen, is zorgen voor een veilige en aangename groepssfeer waarbij iedereen op een respectvolle en vertrouwelijke manier met elkaar omgaat.
Er zijn verschillende kleine elementen die de sfeer in je groep positief kunnen beïnvloeden. Zo kan je je leden of medeleiding complimenten geven, vragen hoe het (écht) met hen gaat of ervoor zorgen dat je ook tijd maakt voor spelen waarbij de leden moeten samenwerken in plaats van de focus te leggen op winnen.
Teamwork makes the dream work, zei iemand (ongetwijfeld heel intelligent) ooit. Je kan bijvoorbeeld de vier STIP IT-stippen verwerken in een spel. We zetten de betekenis van de vier stippen nog eens even op een rijtje:

• Ik vind pesten niet oké en zal er nooit aan meedoen.
  • Ik praat erover als pesten mij bang of verdrietig maakt.
  • Ik sluit niemand uit, voor mij hoort iedereen erbij!
  • Ik zal altijd proberen op te komen voor iemand die gepest wordt.

Maar ze hebben ook betekenis voor jou als leiding: er zijn voor je leden als luisterend oor, zelf geen leden voortrekken (ook al heb je misschien favorietjes), en actief mee op zoek gaan naar hoe je pesten kan aanpakken.

Je zit toch met pesters. Wat nu?

Veel goede wil hebben zorgt er jammer genoeg niet voor dat pestgedrag helemaal niet meer voorkomt. Gebeurt het toch? Dan is het vooral een zaak die de hele groep aangaat, niet enkele personen. Je gaat de uitdaging samen aan. Een goede aanpak is dan de No Blamemethode. Ga je als leiding met deze methode aan de slag, dan zijn er een aantal zaken die je best kan loslaten. Je focust hierbij op de gevoelens van je leden, niet op de feiten. Probeer het slachtoffer niet te veranderen, het is niet hun schuld dat ze gepest worden.

Het melden van pesten is helemaal oké, ook dat is goed om mee te geven aan leden en je medeleiding. Een hele belangrijke is dat je niet gaat straffen, ook al is dat misschien je eerste reactie. Vaak lost dat het pestgedrag (op lange termijn) niet op.

Meer info over hoe je pesten kan herkennen en hoe je ermee kan omgaan als leiding?

www.kieskleurtegenpesten.be
www.tumult.be