Brandveilige jeugdlokalen

Scoutsgroep zitten aan het kampvuur in een bos

Vuur, het lijkt bijna alsof het in het DNA van een scout of gids zit. Zolang de vonk niet overslaat op het lokaal. Maar hoe doe je dat nu, je lokaal brandveilig maken?

We gaan uit van volgende volgorde om je lokaal veilig te maken:

1. Voorkomen
  2. Evacueren
  3. Beperken
  4. Bestrijden

Maar eerst, wat is verplicht?

Naast de dingen hieronder, kan het zijn dat je hulpverleningszone (de brandweer dus) of je gemeente extra regeltjes oplegt rond brandveiligheid in jeugdlokalen. Ben je niet zeker, ga eens horen bij de jeugddienst van je gemeente.

Periodieke controles

Volgens de wet zijn sommige controles van je lokaal verplicht, zoals de keuring van de elektriciteit of het onderhoud van de brandblussers. Deze controles zorgen ervoor dat de omgeving veilig blijft en toestellen goed blijven werken. Die controles verkleinen het risico op brand of ongeval. Klik verder naar “Verplichte controles van je lokaal”.

Blusmiddelen

Hoeveel brandblussers of blusmiddelen moet je nu in je lokaal hebben?

Per 150m² én per bouwlaag (verdieping, inclusief kelder, gelijkvloers, zolder) moet er minstens 1 brandblusser zijn. In elk lokaal moeten er minstens twee hangen, ook al is je lokaal kleiner dan 150m².

Hoe bepaal je welke soort brandblusser je kiest?   Dat hangt af van het risico of brandbare materialen in die ruimte. Zo voorzie je in een gewoon taklokaal het beste een poeder- of schuimblusser en in de keuken of technische ruimte minstens een CO²-blusser.

Brandblussers moeten jaarlijks gekeurd worden en hebben een beperkte houdbaarheid.

Wil je een brandblusser met een schuimblusmiddel te kopen? Kies dan nu al voor een brandblusser zonder Fluor (PFAS). Schuimblussers met fluor moet je ten laatste in 2028 vervangen door een fluorvrije variant. Het is ook gezonder, want ja, PFAS.

Meer info over brandklasses en voor- en nadelen van bepaalde brandblussers, hierzo.

Verhuren van je lokaal

Verhuur je je lokaal meer dan 60 dagen per jaar? Dan val je onder de regels van het logiesdecreet en gelden er extra regels voor je. Check die extra regels (voor jeugdverblijven die meer dan 60 dagen verhuren) hier.

Stappenplan om je lokaal brandveilig te maken?

Een brandveilig jeugdlokaal realiseer je niet een dag. Om het haalbaar te maken, ga je best in stappen te werk. Deze checklist helpt je hierbij:

De checklist bestaat uit 4 levels, level 1 is het meest dringende, level 4 het minst (maar nog steeds belangrijk). Ga pas naar het volgende level als je het vorige hebt in orde gebracht.

Meer info over brandveiligheid in jeugdlokalen vind je hier.