Verplichte controles van je lokaal

Twee leiding doen alsof ze aan elkaar op het gezicht slaan in hun lokaal

Volgens de wet zijn sommige controles van je lokaal verplicht, zoals de keuring van de elektriciteit of het onderhoud van de brandblussers. Een handig lijstje vind je hier!

Brandveiligheid en evacuatie

Cruciaal voor de veiligheid van leden, leiding en huurders? Een brandveilig lokaal en snelle melding van een beginnende brand. . Daarom zijn onderstaande controles verplicht om regelmatig uit te voeren. Houd een lijstje bij met de datum van controle en wie deze uitvoerde.

Veiligheidsverlichting

bevoegd persoon

Autonome rookmelders

bevoegd persoon1

Brandbestrijdingsmiddelen

Vluchtwegen (bereikbaarheid)

bevoegd persoon1

1 Een persoon die door de vereniging wordt aangeduid om bepaalde taken uit te voeren. Deze persoon beschikt daartoe over de nodige kennis en vaardigheden, alsook de noodzakelijke middelen (d.w.z. materieel en tijd) om deze taken uit te voeren.

Technische installaties

Als je  de technische installaties regelmatig nakijkt, weet je zeker dat alles goed werkt en voorkom je gevaarlijke situaties. Is de elektriciteit bijvoorbeeld nog wettelijk juist geplaatst? Of werkt de verluchting en verwijdering van schadelijke gassen van de verwarming nog goed? Daarom is het belangrijk onderstaande controles strikt te volgen.

Laagspanningsinstallaties

erkend organisme

Personenliften

om de 6 maanden

externe dienst voor technische controles

Verwarmingsinstallaties:

Vaste brandstof (hout, kool,...)

bevoegd technicus

Vloeibare brandstof (vanaf 20kW)
(stookolie,...)

bevoegd technicus

Gasvormige brandstof (vanaf 20 kW)

om de 2 jaar

Gasinstallatieom de 4 jaarbevoegd technicus

Verhuur je je lokaal meer dan 60 dagen per jaar?

Wanneer je meer dan zestig dagen per jaar je lokaal verhuurt aan andere groepen of particulieren (burgers), moet je enkele bijkomende controles uitvoeren. Deze controles staan uitgelegd in en zijn onderdeel van het logiesdecreet. Dit is alleen verplicht voor groepen die meer dan zestig dagen verhuren (of wanneer je lokale bestuur deze oplegt aan de verenigingen in je gemeente).

Brandveiligheidsverslag

Brandweer

Brandveiligheidsattest

Brandweer

Branddetectie-installatie:

Goede werking

Norm: NBN S21-100-1 en NBN S21-100-2

bij ingebruikname + bij wijziging

geaccrediteerde keuringsinstantie

Check de lijst van alle verplichte controles voor ‘erkende’ jeugdverblijven of jeugdverblijven die meer dan 60 dagen verhuren hier.

Meer info over brandveiligheid in jeugdlokalen vind je hier.