Voorbeelden van scoutsbouwprojecten

gebouw met balonnen en een deel van een springkasteel

Op zoek naar tips en tricks voor je bouwproject? Laat je inspireren door scoutsgroepen die hun lokalen met succes hebben gebouwd of verbouwd. Lees hier enkele bijzonderheden of download de gedetailleerde bouwfiches.

Scouts en Gidsen Aalter

• De buitenwand werd bekleed met sjorhout.
  • Ze organiseerden een crowdfunding via een sjorbalkenverkoop: sponsors werden peters en meters van de sjorbalkenwand.
  • Het materiaalkot loopt over twee verdiepingen, met een katrolsysteem om tenten te drogen.
  • Op elke verdieping zijn er drie taklokalen die eigenlijk een grote ruimte vormen met verschuifbare wanden.
Lokaal Aalter
een openingsreceptie aan een nieuw scoutsgebouw.

Scouts en Gidsen Sint-Tarcisius Sint-Niklaas

• Ze staken zelf de handen uit de mouwen voor de afwerking (oud-leiding, ouders, familie en sympathisanten).
  • Cursisten van de Syntraopleiding voor stukadoor zorgden voor de elektriciteit en plaatsten de wanden.

Scouts en Gidsen Paloke Dilbeek

• Vandalismepreventie: er zijn houten luiken die je voor ramen of deuren kan schuiven.
  • Het lokaal is elektronisch beveiligd met een alarm.
  • Er zijn verplaatsbare houten panelen zodat je de onderste lokalen tot een groot lokaal kan maken.
  • Ook hier geen ramen of deuren langs de kant van de buren om geluidsoverlast te beperken.
  • De elektriciteit spring na vier uur automatisch af (met uitzondering van het alarm en de koelkasten).
  • Het gebouw telt twee verdiepingen waarbij de onderste bouwlaag wat uitspringt zodat er op het verdiep een dakterras of podium kan worden gecreëerd.
  • Het nieuwe leidingslokaal doet ook dienst als gezellige plek buiten de scoutsuren voor feestjes, filmavonden en studeersessies. Daarom werd dit het grootste en meest uitgeruste lokaal (wifi, beamer, pooltafel en toog).
  • De drankopslagplaats is ingewerkt in een heuvel, waardoor de aarde voor automatische koeling zorgt.
  • De muren van de lokalen mogen niet geschilderd worden. Wel zijn er panelen die de leden regelmatig opnieuw kunnen verven.
  • Het gebouw heeft een houten gevel.

gerenoveerd gebouw
gebouw met balonnen en een deel van een springkasteel

Scouts en Gidsen Geel

• De verwarming valt na vier uur automatisch uit.
  • Een aankoopoptie werd in de erfpachtovereenkomst opgenomen.
  • De scouts had een sterk bouwcomité met de nodige kennis.

Scouts en Gidsen Deinze

• Het gebouw heeft een speciaal grondplan en een speelse look.
  • Er zijn geen ramen of deuren aan de kant van de buren om geluidsoverlast te beperken.
  • Lokalen zijn van elkaar gescheiden door een schuifwand zodat er voor evenementen een grote ruimte beschikbaar is.
  • Technische leidingen werden in opbouw geplaatst. Zo kan er bijvoorbeeld snel een stopcontact worden bijgestoken.
  • Ze gebruikten veel tweedehands materialen (bv. branddeuren & industriële keuken).
  • Het lokaal heeft twee materiaalbergingen: een voor wekelijks gebruik en een voor het kampmateriaal (hier kan een aanhangwagen binnenrijden).

Scouts en Gidsen 121 Mortsel

• Er is een overdekt buitenpodium aan de voorzijde.
  • Vandalisme- en inbraakpreventie: er zijn hekken voor de deuren en verschuifbare luiken voor de ramen.
  • Er is een apart sjorhoutkot (gemakkelijk bereikbaar voor vrachtwagens).