Welke rechten heb je?

Vijf scouts en gidsen op een rij. Twee zijn geblinddoekt.

De GDPR voorziet heel wat rechten voor betrokkenen. Wat zijn de belangrijkste rechten?

Recht van inzage

Als betrokkene heb je recht om volgende informatie op te vragen bij een organisatie of bedrijf:
Welke persoonsgegevens worden verwerkt? Met welk doel?
Wie ontvangt of verwerkt mijn persoonsgegevens?

Hoe lang worden de gegevens bewaard?

Die informatie kan je altijd terugvinden in het privacybeleid. Verder kan je altijd een kopie van je gegevens opvragen.

Recht op correctie

Ontdek je verouderde of foutieve informatie? Je kan die altijd laten verbeteren.

Recht om vergeten te worden

Een organisatie of bedrijf bewaart vaak gegevens nadat de eigenlijke verwerking al is afgelopen.
Zo houden we bij Scouts en Gidsen Vlaanderen medische gegevens maximaal één jaar bij en adresgegevens voor een langere periode. Wil je bepaalde gegevens na afloop van het lidmaatschap laten wissen? Dat kan. Tijdens het lidmaatschap kunnen we niet altijd aan zo'n verzoek voldoen, omdat veel gegevens noodzakelijk zijn voor de goede uitvoering van een overeenkomst.

Wil je je privacyrechten uitoefenen bij Scouts en Gidsen Vlaanderen? Contacteer Scouts en Gidsen Vlaanderen.