Pannenkoekenpart(y)

lachende leiding

Een nieuw scoutsjaar gaat samen met het vertrek van ervaren en de komst van jonge leiding. Dat betekent ook een nieuwe mix van engagementen in je leidingsploeg.

TEKST: Roosje Raeymaekers

Voor Lucas is het bijvoorbeeld vanzelfsprekend dat een groot deel van zijn vrije tijd naar de scouts gaat. Hij kijkt ernaar uit om de scouts te vertegenwoordigen op de jeugdraad en de fuif voor te bereiden. Voor An is de scouts in de eerste plaats een uitlaatklep. Af en toe een activiteit voorbereiden is voor haar meer dan oké, maar grote verantwoordelijkheden heeft ze liever niet.

Een handige tool om het engagement van leiding binnen een tak te visualiseren is de pie chart … of de plezantere versie: een pannenkoekenparty! Voorzie op je tak- of groepsraad pannenkoeken en een assortiment heerlijke toppings. Denk: verschillende sausjes, suikers, mini-marshmellows of allerlei soorten fruit. Elke topping stelt een deel van je vrije tijd voor. Denk maar aan scouts (duh), met vrienden afspreken, familie, schoolwerk, sport of een andere hobby. Verdeel vervolgens je pannenkoek(en) in stukken aan de hand van de toppings. Kan je van elkaar raden welk stuk de scouts voorstelt? Vertel elkaar ook hoe je pannenkoek is  verdeeld, vooraleer je hem opeet. Zo, een supersnel (en lekker) beeld van elkaars engagement!

pie chart met pannenkoek