Dropping

Scout leest kaart

Ga je op dropping? Zorg dan dat je leden steeds veilig gedropt zijn.

Stippel een veilige route uit

• Stippel een wandelroute uit met een aangepaste routeplanner. Zo vermijd je verharde wegen. Test de route met de leiding op voorkamp.
  • Steek je licht op bij Trage Wegen.
  • Voorzie de meest geschikte (en recentste) stafkaart.
  • Ook leuk zijn de Groene Haltewandelingen. Je reist per trein, tram of bus naar je vertrekpunt, je wandelt door een groene omgeving en op het eindpunt neem je weer het openbaar vervoer naar huis. Je vindt er een overzicht van korte en lange wandelingen en wandelingen toegankelijk voor rolstoelgebruikers.

Safety first

Denk aan de veiligheid van jezelf en van de groep. Draag een fluovestje. Volg de verkeersregels.

Wandelen je leden zonder leiding? Zorg dat ze je steeds kunnen bereiken. Laat niemand alleen op pad gaan.

Dropping

• Overschrijd het maximum aantal zitplaatsen in de auto niet. Per gordel één persoon is de regel, ook voor kinderen.

• Avond- en nachtdroppings zijn activiteiten voor gidsen, (zee) verkenners, jins, loodsen en leiding.

• Het einduur van een dropping voor scheepsmakkers, jonggidsen en jongverkenners is 22 uur.

• Tijdens weekendnachten zijn avond- en nachtdroppingen langs verharde openbare wegen verboden.

• De deelnemers zijn minimum per twee en blijven samen.

• Blinddoek deelnemers nooit in de auto.

• Je blijft verantwoordelijk voor de leden van je groep, ook al zijn ze op tocht. Zorg dat je weet waar je leden zich bevinden, voorzie voldoende controle.

• Zorg dat iedereen een fluohesje draagt. Controleer tijdens de dropping of ze het ook dragen.

• Geef leden een contactnummer van leiding en het nummer van de hulpdiensten mee voor in geval van nood.

• Kies voornamelijk onverharde wegen.

• Maak kleine groepjes van minstens twee, hoogstens zeven personen.

1. Mogen leden zonder leiding overdag op tocht?
    Kapoenen, zeehondjes

Kabouters, (zee)welpen

Jonggidsen, jongverkenners, scheepsmakkers

Ja, als er voldoende controle en de route veilig verkend is. Leiding en leden kunnen elkaar bereiken.

Gidsen, (zee)verkenners en jins, loodsen

Ja, als er voldoende controle is en leiding en leden elkaar kunnen bereiken.

2. Mogen leden zonder leiding 's avonds op tocht?
    Kapoenen, zeehondjes

Kabouters, (zee)welpen

Jonggidsen, jongverkenners, scheepsmakkers

Ja, tot 22 uur. Als er voldoende controle is en leiding en leden elkaar kunnen bereiken. Voorzie fluohesjes. Tijdens weekends zijn avonddroppingen langs verharde openbare wegen verboden.

Gidsen, (zee)verkenners en jins, loodsen

Ja, als er voldoende controle is en leiding en leden elkaar kunnen bereiken. Voorzie fluohesjes. Tijdens weekendnachten zijn avond- en nachtdroppingen langs verharde openbare wegen verboden.