Rodedraadspelen

Spelende gidsen

Rodedraadspelen, altijd een goed idee! Ideaal voor tijdens dode momenten op kamp of weekend én goed voor de groepssfeer. Zolang je er als leiding maar volledig voor (of beter nog, over) gaat.

Speel je mee?

Vermoord de knuffel

Een luguber maar ook wel grappig spel: vermoord de knuffel! Gotcha next level! Vraag je jonggivers, givers of jins om een oude knuffel, pop of barbiepop mee te nemen die ze zeker niet meer nodig hebben. Je geboorteknuffel meenemen voor dit spel is een slecht plan.

Geef iedereen aan het begin van het kamp de naam van wie hij of zij de knuffel moet ‘vermoorden’. Je vroegere teddybeer doorboord met een tak, onthoofd of in een plas bloed (aka ketchup) terugvinden, je maakt het niet elke dag mee!

Uiteraard gebeurt alles stiekem. Als je knuffel dood is, maakt de moordenaar zich enkel bij jou bekend en geef je hem of haar de naam van jouw slachtoffer. De laatste levende knuffel wint.

Challenge accepted!

Knuffelmoord is niet altijd de beste teambuilding. Kampuitdagingen daarentegen wel. Kies voor jullie op kamp vertrekken een aantal uitdagingen voor tijdens het kamp. Hou ze realistisch maar wel uitdagend genoeg.

Voorzie eventueel een groepsprijs. Zo stimuleer je je groep om samen te werken en zal de voldoening eens zo groot zijn als het lukt. Je kan er ook jaaropdrachten van maken.

Heilig, zo heilig

Een andere rodedraadopdracht, ideaal voor oudere takken: geef je groep een heilig voorwerp. Dat voorwerp naar keuze (tip: ga voor een paspop) moeten ze altijd meenemen tijdens activiteiten, op kamp of op weekend.

Bepaal elke dag wie of welk groepje verantwoordelijk is voor de paspop. Een bezoekje aan de hudo was nog nooit zo gezellig als nu!

Aftellen maar...

Maak je eigen kampadventskalender. Elke dag mogen je leden een vakje openen. Helaas geen chocolade achter de deurtjes, maar een opdracht, een brief van je kampheld of een beloning.

Sporten is gezond

Je kan naast de sfeer ook de conditie van je leden op peil houden door een heuse sportcompetitie. Elke dag een klein wedstrijdje van een sport (of het nu voetbal, petanque of zwerkbal is) met op de laatste dag van het kamp een bloedstollende finale als hoogtepunt.

Molletjes?

Werk met een mol of eventueel een paar mollen die tijdens het kamp of weekend saboteren. Aan de rest van de groep om de saboteur(s) te ontmaskeren.

Als tegenhanger kan je ook werken met geheime vriendjes. Laat iedereen iemand anoniem verwennen. Ook aan jou om je geheime vriendje tegen het einde van het kamp te ontmaskeren!

Pim Pam Pet

Het moet niet altijd een groot spel zijn. Speel op een dood moment een pim-pam-petzoekactie. Draai aan de Pim Pam Pet en laat je leden om ter eerst een voorwerp op het kampterrein zoeken dat begint met de gedraaide letter.

Benieuwd waar ze mee gaan afkomen bij de letter Q. Of speel op willekeurige momenten een bepaald liedje af. Iedereen moet alles laten vallen en snel een opdracht uitvoeren.

Op zoek naar meer inspiratie? Duik in de spelendatabank!