Totemisatie bij gidsen en (zee)verkenners

een groep givers die elk een steen vasthouden waar hun voortotem opstaat

Totemisatie is een van de mijlpalen in je scoutscarrière. Bij de meeste groepen krijgen gidsen en verkenners hun (voor)totem. Hoe bereid je het voor als leiding?

Totemisatie voorbereiden

Begin niet gewoon te bladeren door de Totemzoeker of te scrollen door de TotemApp. Bespreek eerst met je leiding wat de eigenschappen zijn van je leden. Betrek daarna ook je givers: vraag hen wat de talenten en eigenschappen van hun medeleden zijn. Daarna kan je opzoekwerk beginnen.

Een goede totemopdracht is:

• op tijd bedacht en past bij de scout of gids.
  • een opdracht waar scouts of gidsen iets uit leren.
  • uitdagend, maar haalbaar. Scouts of gidsen verleggen hun grenzen maar worden niet verplicht om te ver te gaan.
  • respectvol tegenover je leden en de natuur. Vernederen en vernielen zijn een no-go.

Organiseer een ceremonie of plechtig moment waarop je leden de totem krijgen. Elke groep heeft zijn eigen tradities. Een mysterieuze sfeer en uitgewerkte aankleding zorgen voor net dat tikje extra.

Niets vergeten?

Ontdek het aan de hand van deze checklist.

Check. Check. Check.