Aan de slag met jonggidsen, jongverkenners en scheepsmakkers!

Twee jonggivers verkleed als hippies

Wat doen jonggidsen, jongverkenners en scheepsmakkers bij de scouts? Wat zijn typische uitdagingen? Of topactiviteiten? En waarin verschillen ze net van de andere takken? Ontdek hier wat je kan verwachten van jonggivers.

Dit doe je met jonggidsen, jongverkenners en scheepsmakkers!

Engagement

Jonggidsen en verkenners doen een persoonlijke belofte. Tijdens een jonggiverraad maken jullie samen afspraken over aanwezigheid en uniform. Derdejaars nemen extra verantwoordelijkheid op in de tak en de patrouille. Met totemisatie drukken jullie waardering uit voor ieders inzet.

Tip: Sluit op kamp elke avond af met een bedankingsmomentje. Let overdag op wie iets extra’s deed voor de groep. Zet deze jonggiver(s) in de bloemetjes tijdens het bedankingsmoment.

Dienst

Binnen de patrouilles dragen jonggivers zorg voor elkaar. Ze leren rekening houden met elkaars mening en gevoelens. Jonggidsen en jongverkenners helpen elkaar spontaan.

Tip: Ga op goededadentocht. Wandel in kleine groepjes rond en laat jonggivers proberen te helpen waar nodig. Een papiertje oprapen van de weg, de boodschappen helpen dragen van een buurtbewoner, een babbeltje doen met een voorbijganger…

Medebeheer

Tijdens formele inspraakmomenten bepalen jonggivers mee hoe het er in de tak aan toegaat. Afspraken maken, taken verdelen en problemen oplossen horen hierbij.

Tip: Las in de helft van het scoutsjaar een evaluatiemomentje in. Wat waren de topactiviteiten van jullie jonggidsen en jongverkenners? En wat willen ze graag nog doen?

Ploegwerk

De patrouilles zijn de basis waarbinnen jonggivers voor elkaar zorgen en samen dingen ondernemen.  Verschillende leeftijden zitten samen in een patrouille en leren van elkaar. Tussen de patrouilles is een gezonde vorm van competitie gebaseerd op vindingrijkheid en samenwerking.

Tip: Organiseer een competitiedag tussen patrouilles met enkel teambuildende opdrachten. Zorg dat er een opdracht is waarin iedereen en elke patrouille kan uitblinken. Zo worden de patrouilles nog hechter.

Zelfwerkzaamheid

In de patrouilles krijg iedereen een eigen taakje en rol. Die liggen in lijn met de interesses en talenten van je leden. In de patrouilles krijgen ze ook ruimte om zelf initiatief te nemen.

Tip: Als leiding geef je je leden kansen om zelf te groeien en geef je hen verantwoordelijkheid. Jonggidsen en jongverkenners gaan voor het eerst op tocht zonder leiding (goed voorbereid, met kaart en kompas en controlepunten). Scheepsmakkers gaan voor het eerst varen. Jonggidsen en jongverkenners leren  al doende koken en sjorren . Van twijfelende eerstejaars groeien ze door aanmoediging en met advies op maat uit tot zelfverzekerde derdejaars.

Gezocht: inspiratie

Op zoek naar spelinspiratie voor kapoenen en zeehondjes? Vind leuke spelen in de spelendatabank.

Spelen maar!