Ledenblaadjes

Leden lezen een boekje

Misschien wel het meest gebruikte communicatiekanaal in de scoutsgeschiedenis... de ledenblaadjes. Digitaal of op papier, ze zijn niet weg te denken. Ontdek hier tips en tricks.

Zo’n mooi ledenboekje

Deel het ledenblaadje niet zomaar uit, leden verliezen het vaak. (En eerlijk gezegd, dat overkomt leiding ook wel eens.) Zet het daarom op de website. En mail het door naar alle ouders. Zo kan iedereen het terugvinden.

Let op met foto’s. Niet iedereen houdt ervan om in het boekje te staan. Check in de individuele steekkaarten of je de toestemming hebt om foto’s van bepaalde leden te delen.

Haal niet zomaar wat foto’s van het internet. Sommige zijn beschermd door auteursrecht en kunnen hoge boetes opleveren. Zeker wanneer je het boekje online beschikbaar maakt. Let ook op met oude ledenblaadjes, ook hier kan je nog een boete voor krijgen.

Lees meer over hoe je foto’s wel kan publiceren.

Maak het leuk! Een saai blaadje zal je leden niet enthousiast maken. Speel in op de leefwereld. Misschien vertelt Balou wel over het weekprogramma. Of schrijf je een prachtig gedicht voor de valentijnsvergadering.

Zorg dat het boekje altijd een communicatiepagina bevat. Zet er gsmnummers of e-mailadressen in. Zo kunnen leden en ouders meteen bellen of mailen wanneer ze een vraag of probleem hebben.

Volledigheid is troef. Een ledenblaadje waar de helft in ontbreekt, zal leiden tot meer gemail en gebel. Laat de hele leidingsploeg dus nakijken of de info over hun tak duidelijk en volledig is.

Stuur het boekje op tijd door of deel het op tijd uit. Zo kunnen leden (en ouders) bij hun planning rekening houden met scoutsactiviteiten. Leden hebben vaak ook andere hobby’s, ze moeten soms gebracht worden of het moet passen bij de planning van hun broers of zussen.