Materiaal verhuren

Leiding vult container

Heeft jullie scoutsgroep veel materiaal? Dan kan het een goed idee zijn om het te verhuren. Ontdek er hier meer over.

Waarom?

Wil jullie scoutsgroep materiaal verhuren? Dat kan veel voordelen hebben. Uiteraard kan het jullie scoutsgroep extra geld opbrengen. En dat is altijd handig.

Jullie kunnen zo andere (scouts)groepen helpen die niet zoveel materiaal hebben. Hou jullie prijzen voor andere jeugdverenigingen democratisch.

Verhuren is ook wat netwerken. Door goedkoop (of zelfs gratis) materiaal uit te lenen aan buren kan je misschien wel een goede band creëren. Help je buren aan tenten voor het straatfeest, wie weet komen ze jullie wel steunen tijdens jullie financiële actie.

Tips

Neem geen impulsieve beslissing. Willen jullie starten met de verhuur? Bespreek het op de groepsraad. Weeg de voor- en nadelen tegen elkaar af.

Neem een duurzame beslissing: jullie kunnen moeilijk binnen een half jaar terugkomen op jullie beslissing.

Natuurlijk brengt verhuur ook wat extra werk met zich mee. Wie ziet het zitten om dit te regelen? Wie verzorgt het contact met de huurders? Wie staat klaar wanneer ze het komen ophalen? Wie regelt de financiële kant? Niet iedereen heeft evenveel tijd of dezelfde talenten. Spreek dus goed af wie welke taak op zich neemt.

Goede afspraken maken goede vrienden. Zorg voor een goed contract, dat bespaart jullie misschien wel wat ellende. Gebruik het modelcontract van Scouts en Gidsen Vlaanderen.

Vraag tips en tricks aan groepen in jullie buurt die ook materiaal verhuren. Of kaart het aan op de districtsraad.

Zorg ervoor dat je materiaal steeds goed in orde is. Ontdek onderhoudstips in de techniekendatabank. Of vraag een techniekenvorming aan.