Groepsleidingscongres

Twee gidsen met een megafoon

Het Groepsleidingscongres is misschien wel een van de bijzonderste dagen van je groepsleidingscarrière. Een dag vol vorming, inspraak, uitwisseling en plezier.

Wat?

Elke vier jaar vindt het Groepsleidingscongres plaats. Neem alvast je agenda erbij en duid 20 april 2024 met stip aan. Op die dag word je als groepsleiding uitgenodigd voor een dag die helemaal rond jou draait. Want ja, groepsleiding zijn, je moet het maar doen. Hoog tijd om al die groepsleiding in de bloemetjes te zetten!

Geen droge vergadering dus, wel een evenement speciaal voor jou en alle andere groepsleiding van heel Scouts en Gidsen Vlaanderen. Het wordt een dag om iedereen te bedanken, andere groepsleiding te ontmoeten en inspiratie op te doen.

Elk congres werkt rond een thema. Groepsleiding kan op die dag uitwisselen en vorming volgen in het thema, maar ook genieten van een dagje samenzijn met andere groepsleiding.

Waarom?

Het Groepsleidingscongres is niet zomaar een dagje. Het is het moment waarop Scouts en Gidsen Vlaanderen groepsleiding rechtstreeks aanspreekt en om advies vraagt over fundamentele beleidslijnen (vooral ideologisch en pedagogisch). De verbondsraad volgt deze adviezen op en gaat ermee aan de slag.

Zo werden in het verleden al belangrijke thema’s besproken. De missie en basispijlers zijn bijvoorbeeld een gevolg van een Groepsleidingscongres. Het Groepsleidingscongres boog zich ook over de K in VVKSM: moet scouting katholiek zijn? Er kwamen ook regels rond liften en sociale media. Het Groepsleidingcongres heeft dus al heel wat opgeleverd.

Het is dé kans om je stem te laten horen en mee te bepalen waar we als beweging op inzetten de komende jaren.

Zin om uit te wisselen met groepsleiding van over heel Vlaanderen en Brussel? Van Oostende tot Maaseik en van Essen tot Brussel, alle groepsleiding is heel erg welkom.