Beresterk Scoutwerk

Groepsleiding tijdens een plenair moment op het Groepsleidingscongres Beresterk Scoutwerk

Op 20 april 2024 ging het Groepsleidingscongres met thema Beresterk Scoutwerk door. Samen gingen we op zoek naar de kern van ons scoutsverhaal. Ontdek hier de resultaten. Hou deze pagina en onze sociale media goed in de gaten: binnenkort verschijnen hier een uitgebreid rapport en een linkje naar de foto's.

Een beresterk Groepsleidingscongres

Op 20 april 2024 ging het Groepsleidingscongres door met het thema ‘Beresterk Scoutwerk’. We gingen samen op zoek naar de kern van ons scoutsverhaal: welke waarden delen we, welke thema’s vinden we belangrijk en hoe leren we dat allemaal aan aan onze leden?

In de aanloop van het congres deden we een grote bevraging gespreid over twee denkmomenten. Tijdens het eerste denkmoment op de groepsraad nodigden we leiding uit om stil te staan bij het scoutsverhaal van hun eigen groep. Ze konden hun input doorgeven via een online formulier.

We bundelden alle input voor het tweede denkmoment op de districtsraad. Groepsleiding wisselde uit over hoe we die waarden beter kunnen meegeven aan onze leden en rond welke thema’s we onze leden bewust moeten maken om bij te dragen aan gelukkige mensen in een betere wereld.

Al die input kwam net als Groepsleiding van over heel Vlaanderen en Brussel samen op het Groepsleidingscongres in Asiat Park, Vilvoorde.

Benieuwd naar ons gedeeld scoutsverhaal?

Je ontdekt het hier.

Volgende stappen

Twee bevragingen en oneindig veel interessante gesprekken voor, na en tijdens het Groepsleidingscongres vormen de basis om ons gedeeld scoutsverhaal scherper te stellen. Maar daar laten we het natuurlijk niet bij.

Onderweg opgestoken

Als er iets duidelijk is na het Groepsleidingscongres is het wel dat we op de scouts enorm veel dingen bijleren. Vaak toevallig, onbewust. Met het jaarthema ‘Onderweg Opgestoken’ maken we dat onbewuste een beetje bewuster. Wat heb jij allemaal geleerd in de scouts?

Kijk Op Scouting

In de Kijk op Scouting bundelen we alles over ons scoutsverhaal: onze visie op scouting, speelvelden, thema’s, methode.. Komend scoutsjaar gaat een nieuwe werkgroep aan de slag om ons scoutsverhaal een update te geven.

Op onderzoek en verder

Hier vind je alvast heel wat interessante cijfers. Maar wat betekenen ze precies? Samen met de input uit de gesprekken op het Groepsleidingscongres proberen we alle cijfers juist te interpreteren. Daarmee gaan we dan verder aan de slag om gedeeld scoutsverhaal uit te dragen.