Wat vooraf ging

Leiding staan in een knoop rond een boom

Het thema van het Groepsleidingscongres is Beresterk Scoutwerk. Wat betekent het en hoe hebben alle groepen hier tot bijgedragen?

Als je van beren leren kan…

Het thema van het congres is Beresterk Scoutwerk. We gaan samen op zoek naar de kern van ons scoutsverhaal. Elk weekend wordt er stevig gescout en gegidst: spelen, sjorren, samenwerken … Samen knoeien en groeien tot gelukkige mensen die bijdragen aan een rechtvaardige wereld. Dat is waar scouting om draait. Dat is waar we samen luidop van dromen. (Deze mooie woorden komen uit de KOS, geen Grieks eiland, maar de Kijk Op Scouting waar we dit congres verder op inzoomen).

Met het thema ‘Beresterk Scoutwerk’ willen we dit congres naar de kern van ons scoutsverhaal, een verhaal dat vertrekt vanuit de unieke beleving van elk lid en elke leiding.

We willen het scoutsverhaal meer afstemmen op jullie beleving, wat je als leiding leert en wat je je leden al spelend bijbrengt. We willen van jullie graag weten hoe dit de wereld mooier maakt, mensen gelukkiger maakt en hoe we dat alles als jeugdbeweging klaargespeeld krijgen.

Twee denkmomenten

In het eerste denkmoment dachten jullie als groepsraad in vijf stappen na over jullie scoutsverhaal. Hoe vormt de scouts leden, leiding en de wereld rond jouw groep? Op welke manier zorgt jouw groep daarvoor? Door hier stil bij te staan, ontdekten jullie de straffe impact die je groep heeft.
Jullie gingen op zoek naar de waarden die jullie scoutsgroep belangrijk vindt. Al deze input heeft ons een lijstje van 10 waarden opgeleverd. Op het groepsleidingscongres zal je je verder verdiepen in deze waarden:

• Vriendschap
  • Samenhorigheid
  • Respect
  • Zelfontplooiing
  • Avontuurlijkheid
  • Engagement
  • Ploegwerk
  • Verantwoordelijkheid
  • Behulpzaamheid
  • Medebeheer

Het tweede denkmoment deden jullie op een districtsraad. Jullie dachten na over thema’s waarvan we onze leden bewust moeten maken, om zo bij te dragen aan gelukkige mensen in een betere wereld. Ook deze input werd samengegoten en leverde een lijstje van 11 thema’s op: