Vergaderen op afstand

Compueterscherm met daarop alle deelnemers van een online vergadering

Scoutsgroepen vergaderen meer en meer digitaal. Zeven tips voor een online groepsraad, vzw-vergadering of oudercomité zonder problemen.

Tips

• Steek je netwerkkabel in! Het beste internet is en blijft het internet uit de draad, zeker voor interactieve sessies zoals vergaderingen.
  • Bereid je goed voor. Zeker als het de eerste keer is. Zorg ervoor dat je tien minuten op voorhand alles hebt uitgeprobeerd. Zolang duurt het meestal tot je alle knoppen hebt gevonden, je geluid goed is afgesteld en je internetverbinding werkt.
  • Gebruik een goede headset. Je klinkt veel beter en bespaart je gesprekspartners je omgevingsgeluid.
  • Ben je niet aan het woord? Zet jezelf dan op mute. Zo spaar je meer internet voor de spreker en vermijd je dat de kat of huisgenoot met de stofzuiger komt storen.
  • Wordt er gediscussieerd? Vraag dan even het woord aan de moderator via de chat. Hij of zij zal verduidelijken wie aan het woord is en houdt de rest op mute.
  • Ben je het helemaal eens met wat er gezegd wordt en wil je dat laten blijken? Leuk, zo zorg je voor interactie. Blijf wel best op mute en typ een kort bericht of knik uitbundig naar je camera.
  • Slechte verbinding? Zet je camera dan uit en pauzeer de camera's van anderen.
  • Voor online vergaderingen biedt Scouts en Gidsen Vlaanderen gratis Chime aan. Contacteer ploeg IT om dat aan te vragen.