Vandalisme

Tent tijdens zonsondergang

Hoe voorkom je plagerijen, vandalenstreken of diefstal op kamp? En wat doe je als het je toch overkomt?

Vandalisme en diefstal voorkomen

• Informeer bij de kampuitbater naar eerdere overlast. Een verwittigde scout is er twee waard.
  • Neem geen dure spullen mee op kamp en berg al je materiaal goed op. Zo breng je potentiële dieven niet in verleiding.
  • Maak vooraf een inventaris op. Zo kan je in geval van diefstal gemakkelijk aangifte doen bij de politie en verzekering.
  • Bewaar belangrijke spullen achter slot en grendel (auto, patrouillekoffer met slot…).
  • Laat je kampterrein nooit onbewaakt achter. Ook niet tijdens het voor- of nakamp of om langs te gaan bij je leden die op tocht zijn.
  • Denk na over de opstelling van je kampterrein. Plaats niet alle tenten langs de kant van de weg, maar bijvoorbeeld eerst een leidings- of foeragetent en verderop de slaaptenten.
  • Je kan zeker een vlag van Vlaanderen aan de vlaggenmast hangen. Vergezel die vlag altijd van een Belgische vlag. Zo geef je geen boodschappen die verkeerd kunnen geïnterpreteerd worden en aanleiding geven tot slechte relaties met de buurt.
  • Steel zelf geen vlaggen van andere groepen. Jullie bedoelen het misschien speels, maar niet iedereen houdt hiervan en het kan escaleren.
  • Maak uitgebreid kennis met de buren. Een goede band met de buren zorgt voor sociale controle, ook al vraag je dat niet expliciet.

Bezoek gehad van vandalen?

• Blijf kalm en zorg voor veiligheid. Neem geen onnodige risico’s. Als je zelf de veiligheid niet kan voorzien, neem contact op met de politie.
  • Trek foto's en doe aangifte bij de politie als er schade is. Vraag naar een pv-nummer.
  • Meteen het noodnummer van Scouts en Gidsen Vlaanderen bellen is niet nodig. Meld het overdag aan het nationaal secretariaat van het voorval en bezorg het pv-nummer.
  • Vraag aan de politie om geregeld te patrouilleren in de buurt van jullie kampterrein.

Wat te doen na vandalisme?

• Hebben je leden iets gemerkt van ongewenst bezoek? Maak dan ruimte om hierover te praten. Indien nodig kan je de ouders ook informeren over het voorval.
  • Overweeg om leiding bij de leden te laten slapen.
  • Spreek af met leden en leiding wat jullie doen in geval van ongewenst bezoek. Blijf kalm en neem geen onnodige risico's.
  • Geef je leden eventueel een megafoon of fluitje zodat ze alarm kunnen slaan wanneer ze ongewenst bezoek hebben. Zorg er wel voor dat ze elkaar niet nodeloos de stuipen op het lijf jagen!
  • Voorzie nachtwacht bij aanhoudende problemen.