Vaardocumenten

Twee zeeverkenners vullen papieren in

Een goede zeescout, maakt goede afspraken. Met deze vaardocumenten bij de hand, ben je altijd tip top in orde!

Bootcertificaat

Het bootcertificaat toont aan dat een boot gebruiksklaar is voor zeescouting-activiteiten. Het heeft als doel de veiligheid en volledigheid op vlak van (verplichte) uitrusting van de boten te waarborgen.

Vul voor elke boot drie exemplaren in en laat ze onderteken voor de ploegverantwoordelijke zeescouting, Een exemplaar geef je aan de ploegverantwoordelijke, eentje leg je in de boot en eentje bewaar je in je lokaal.

Aanbevelingen vaargedrag

Als zeescouts gaan we niet onbezonnen, maar goed voorbereid het water op! De verschillende verantwoordelijke overheden kijken immers zeer kritisch toe op onze activiteiten op de steeds drukkere waterwegen.

Aan het begin van elk nieuw vaarseizoen zit ploeg Zeescouting met de overheden rond de tafel om concrete afspraken te maken. Deze afspraken staan opgelijst in het document Aanbevelingen voor een goed vaargedrag open scoutingboten op de Schelde en aan de Noordzeekust. Deze richtlijnen garanderen onze zeescouts en -gidsen een zo veilig mogelijke vaart.

Bij elk vertrek geef je je reisgegevens door aan de verkeerscentrale van het gebied van vertrek. Dit handige meldingsformulier helpt je hierbij.

Afspraken over het verblijf in een jachthaven

Als zeescouts zetten we ons beste (zee)beentje voor bij een verblijf in jachthavens in België en in Nederland. Leef de afspraken na, zo zien ze elke keer opnieuw zeescouts en-gidsen graag komen.