Communicatiekanalen

Leiding met megafoon

Je kan op verschillende manieren communiceren, maar wat is de beste manier? Ontdek de voor- en nadelen.

Welk kanaal gebruik je?

Denk goed na over het medium. Elk medium heeft voor- en nadelen. Een leuke boodschap kan in een leuke post op sociale media. Maar een belangrijke boodschap gaat beter via mail of via rechtstreekse communicatie.

• Zo is telefoneren vaak het duidelijkst, maar is dat eerder tijdsintensief.
  • Huisbezoeken vallen in dezelfde categorie. Ze brengen veel op, maar kosten ook veel tijd en energie. Ze kunnen ook voor ouders net een stapje te ver in hun privacy zijn.
  • Sociale media kunnen handig zijn, maar heeft iedereen een account? Bovendien is er vaak een generatieverschil.
  • Mails zijn klassiekers. Handig om veel mensen tegelijk te bereiken. Let wel op met te veel mails te sturen. Dat heeft een averechts effect.
  • Concrete communicatiekanalen zoals Slack of Discord kunnen handig zijn. Of Drive en Dropbox. Zo kan je werken in groepjes en per thema overleggen.
  • Experimenteer ook eens met videocalls zoals via Chime of Zoom. Gewoon met een ouder of met de hele tak of leidingsploeg. Dat zorgt voor iets meer interactie. Tegenwoordig is bijna iedereen dit gewoon.
  • Belangrijke zaken spreek je het best face to face. Dat is het laagdrempeligste en voelt het veiligst aan bij vervelende gesprekken.
  • Papier is de wereld nog niet uit. Een ledenblaadje, kampboekje of postkaart kan leuke opwarmer of uitnodiging zijn.

De boodschap? Denk na hoe je communiceert. Spreek aan het begin van het scoutsjaar af met de groepsraad hoe jullie onderling communiceren. En deel mee aan ouders hoe ze informatie kunnen verwachten.