Ouders

ouders en kinderen aan het lopen voor het bos

In leiding staan betekent ook omgaan met ouders. Misschien niet meteen je favoriete activiteit. Maar hoe meer je het contact vermijdt, hoe lastiger het wordt. Spreek ouders regelmatig aan, informeer hen goed, toon begrip voor hun bezorgdheden en je zal zien: het worden je beste bondgenoten.

Van ouders partners maken

Alles begint bij vertrouwen. Ouders vertrouwen jullie elke week hun kinderen toe. Investeer in het contact en samen staan jullie sterk.

Communiceren met ouders is cruciaal. Ze hebben nood aan allerlei praktische informatie: data, te verwachten onkosten, (verminderd) lidgeld, uniform, regels en afspraken. Daarnaast zijn ouders ook geïnteresseerd in hoe hun kind zich op de scouts voelt.

Tips

• Blijf na de vergadering even voor de lokalen staan zodat ouders op je kunnen afstappen. Probeer ook zelf eens naar ouders toe te stappen en een babbeltje te doen.
  • Geef aan het begin van het jaar een contactlijst mee zodat ze je kunnen bellen of mailen met vragen.
  • Blijf jezelf wanneer je met ouders communiceert, ze appreciëren dat je authentiek bent. Zo ga je immers ook met hun kinderen om.
  • Ook al krijg je soms absurde vragen – hoeveel knuffelberen mogen de kabouters meenemen op kamp? – probeer ze toch op tijd te beantwoorden. Te veel communiceren bestaat niet. Zorg dat je altijd open en transparant bent, zo voorkom je roddels.
  • Leg uit waarom je iets op die manier aanpakt. Dat creëert vertrouwen.

Nieuwe ouders hebben vaak vragen over wat scouts is en waar scouts voor staat. Die antwoorden en andere basisinformatie vinden ze in De Kleine Gids. Dit boekje krijgen alle nieuwe gezinnen in januari toegestuurd samen met de ledentijdschriften Krak? en Boem! Om de vier jaar stuurt Scouts en Gidsen Vlaanderen het nog eens naar iedereen. Tip: lees deze brochure ook zelf, zo kan je aanvullen met groepseigen info.

Niet alle nieuwe ouders  spreken of begrijpen goed Nederlands. Bezorg hen een anderstalige folder. Deze folders in het Pools, Russisch, Chinees, Roemeens, Spaans, Arabisch, Frans, Engels leggen uit wat scouting is.