Een website voor je groep

Leiding achter laptop

Jullie willen graag een website voor jullie scoutsgroep? Maar niemand van de leiding heeft echt kaas gegeten van IT? Of jullie hebben al een website maar niemand weet nog hoe je die moet onderhouden?

Talent in je leidingsploeg

Misschien heeft iemand van de leiding wel een IT-achtergrond. Of veel zin en kennis om zelf een website te maken en onderhouden. In dat geval: gebruik zeker de talenten binnen de leidingsploeg! Zorg wel dat je weet wat te doen wanneer die leiding ermee stopt.

Geen tijd of megaveel IT-kennis?

Wil je een website die gemakkelijk is om te maken en te bewerken? Dan raden we de webbuilder van JVL webhosting of de websitebuilder van one.com aan. Beide platformen zijn heel gebruiksvriendelijk. Ze bieden ondersteuning die je begeleidt bij het overzetten van je oude website naar een nieuwe website, en het platform beantwoordt al je vragen.

Zoek je inspiratie over hoe de website voor je groep er uit kan zien? Bekijk hier een voorbeeld. Je kan deze lay-out importeren als je kiest voor JVL webhosting.

Op zoek naar logo's? Of wil je een scoutslogo voor je eigen groep? Ontdek de huisstijl.

Staat je (foto-)archief op je huidige website? Maak een kopie voor je overstapt. Beveilig je foto's als je die zou overzetten naar je nieuwe website.

Bij het veranderen van leverancier worden de e-mailadressen niet overgenomen. Denk eraan om de mails die je wilt behouden te bewaren voor je het contract met de vorige leverancier opzegt en om jullie e-mailadressen opnieuw in te stellen bij de nieuwe leverancier. Ook hiervoor kan je terecht bij je leverancier voor ondersteuning.

Denk er aan om de automatische verlenging van je contract stop te zetten bij je vorige je vorige hostingprovider.

Help! Technische woorden!

Domeinnaam

Een domeinnaam is een unieke naam voor je website, bijvoorbeeld scoutsengidsenvlaanderen.be. Zo weet een computer waar op het internet jouw website te vinden is.

Een domeinnaam is niet gratis. Je koopt de naam die je wilt voor een bepaalde duur (meestal per jaar) en moet dit elk jaar verlengen. Meestal kan je je domein kopen bij je hosting provider

Opgelet: Een domeinnaam is uniek. Check of je domeinnaam nog beschikbaar is op https://www.dnsbelgium.be

Als je je domein registreert, moet je verplicht een contactpersoon opgeven. Wanneer er vragen of problemen zijn met het domein, wordt die persoon gecontacteerd. Ook moet je verplicht een e-mailadres opgeven. Dit moet een ander e-mailadres zijn dan …@jouwwebsite.be.

Hostingprovider

Een hostingprovider is als een verhuurder voor websites. Het is een bedrijf dat servers bezit en beheert waarop websites kunnen worden opgeslagen en toegankelijk gemaakt voor het internet. Wanneer je een website maakt, moet je ergens je websitebestanden opslaan, en dat is waar hostingproviders van pas komen. Ze bieden de technische infrastructuur en diensten die nodig zijn om je website online te houden, zodat mensen overal ter wereld deze kunnen bekijken. Je huurt als het ware een stukje ruimte op de server van de hostingprovider om je website op te slaan en toegankelijk te maken voor bezoekers.

Afhankelijk van hoe groot je website is, (veel foto’s, video’s, mailboxen…) moet je een duurder abonnement afsluiten.

Registrar

Een registrar is een bedrijf dat domeinnamen verkoopt en beheert. Het is als een winkel waar je een internetadres, zoals "jouwwebsite.com," kunt kopen. Eenmaal geregistreerd, heb je het recht om die specifieke domeinnaam te gebruiken voor je website. Registrars helpen ook bij het vernieuwen en beheren van domeinnamen gedurende de tijd dat je ze bezit.

Vaak is je hostingprovider ook een registrar.

Content beheersysteem

Een content beheersysteem (Content Management System of CMS) is als een gereedschapskist voor websites. Het is software die het gemakkelijk maakt om webpagina's te maken, bewerken en beheren zonder veel technische kennis. Met een CMS kun je inhoud zoals tekst, afbeeldingen en video's toevoegen aan je website, net zoals je een tekstverwerkingsprogramma zou gebruiken. Populaire CMS-opties zijn WordPress, Joomla en Drupal. Het maakt website-onderhoud toegankelijk voor mensen zonder diepgaande vaardigheden over webontwikkeling.

Kies enkel voor een CMS waarvan de updates automatisch geïnstalleerd worden om beveiligingsproblemen te voorkomen. Veel hostingproviders bieden zo’n optie aan.

DNS

DNS staat voor Domain Name System. Het is als het telefoonboek van het internet. In plaats van dat je een website onthoudt met een numeriek IP-adres, zoals 40.68.249.70, kun je een eenvoudig te onthouden domeinnaam gebruiken, zoals "www.jouwwebsite.com".

DNS vertaalt die domeinnaam naar het bijbehorende IP-adres, zodat je computer weet welke server op internet moet worden benaderd om de gevraagde webpagina of inhoud weer te geven. Het helpt om het web toegankelijk te maken voor mensen zonder dat ze IP-adressen hoeven te onthouden. DNS is essentieel voor de werking van het internet.

IP-adres

Een IP-adres kan je vergelijken met een gewoon adres van een gebouw. Elke server op het internet heeft zo een adres. Het zegt tegen een computer waar op het internet een bepaalde website te vinden is.

Zo wijst het IP-adres 40.68.249.70 naar de kelder van het scoutshuis waar de website scoutsengidsenvlaanderen.be te vinden is.

Omdat mensen geen computers zijn en de getallen niet gemakkelijk kunnen onthouden, werken wij met een domeinnaam. Die wordt dan door de computer omgezet naar het IP adres.