Animator worden

twee leiding in het bos

Heb je zin om je leidingsskills te verbeteren? Lees hier hoe je een animatorattest behaalt.

De cursus

Het eerste deel van het animatortraject is een cursus. Animator duurt minimaal 50 uur (6 of 7 dagen), je kan de cursus volgen tijdens de vakantieperiode.

Op Animator leer je inkleden met een twist, in no-time een zot creatief spel uit je mouw schudden, eerste hulp bij omgaan met ouders, pesten aanpakken, kampen en weekends organiseren enzovoort.

Na de vorming kan je aan je stage beginnen als je beschikt over de basiscompetenties van een animator. De begeleiding maakt hierover samen met jou een inschatting in het trajectboekje. Dat boekje heb je het hele traject nodig, hou het dus goed bij.

De KAVO-tool

De overheid ontwierp een digitale tool voor kadervorming (KAVO) om elke stap in je vormingstraject bij te houden. Je moet je als deelnemer registreren op dat platform. Hier kan je op het einde van je traject je attest downloaden.

Coole leidster met zonnebril in de haren doet het V-teken met haar handen.

De stage

Tijdens je stage ga je aan de slag met wat je op cursus geleerd hebt. De stage duurt ook 50 uur. Daarna maak je samen met je stagebegeleider een beoordeling van wat je kan in het trajectboekje. Bekijk waarin je gegroeid bent, wat je goed kan en wat je werkpunten zijn. Spreek ook tussentijds met je stagebegeleider. Zo kan die nog bijsturen waar nodig.

Waar doe ik stage?

Je mag kiezen waar je stage doet. Dat kan in je eigen scoutsgroep of een andere jeugdvereniging zoals het speelplein of een vakantiekamp. Controleer altijd of de organisatie waar jij stage wil doen, erkend is als stageplaats.

Als je in je eigen scoutsgroep stage wil doen, moet je scoutsgroep geregistreerd zijn als stageplaats. Kijk na of jouw groep al geregistreerd is. Niet het geval? Vraag je groepsleiding om het in orde te brengen.

Afronden

Je stageplaatsverantwoordelijke maakt na je stage een evaluatie aan in de KAVO-tool. Daarna kan Scouts en Gidsen Vlaanderen het traject goedkeuren. En kan je je attest downloaden op de KAVO-tool.

Evaluatiemoment

Handig, het evaluatiemoment is afgeschaft!

Wil je meer weten?