Illustratie uit boek Jungle-avonturen van Shanti en Mowgli
Divider Divider Divider

Het verhaal

Ontdek het verhaal Jungleavonturen van Shanti en Mowgli en wat je ermee kan doen voor je kabouters- en welpentak.

Je activiteiten onderdompelen in een thema prikkelt de fantasie van je leden. Het zorgt ervoor dat je kabouters en welpen zich helemaal inleven tijdens de activiteiten, en je creëert een gevoel van verbondenheid. Het thema speciaal voor welpen en kabouters: de Jungle-avonturen van Shanti en Mowgli. Het verhaal zit boordevol waarden: vriendschap, samenwerken, leren uit fouten … Het is dan ook helemaal niet moeilijk om het op een creatieve en uitdagende manier te verwerken in de werking en in je spelletjes.

Ons thema? De jungle!

Al bij de oprichting van de welpentak koos Robert Baden-Powell - de oprichter van scouting - om gebruik te maken van Het Jungleboek. Scoutsgroepen wereldwijd gebruiken het voor hun ‘cubs’ (welpen in het Engels). Baden-Powell was zelf grote fan van het boek. Het bevat verschillende jungleverhalen, en in elk verhaal leert Mowgli een nieuwe les. Dat lijkt een beetje op de scouts, want net zoals Mowgli Akela heeft als wijze leermeester, hebben we in de scouts leiding van wie we alles leren.

De Jungle-avonturen van Shanti en Mowgli: hoe ging het nu weer?

Het boek Jungle-avonturen van Shanti en Mowgli is een vrije bewerking van het oorspronkelijke Jungleboek, dat Joseph Rudyard Kipling in 1894 schreef. Daarin lezen we het verhaal van Mowgli, de mensenwelp, die door wolven werd opgevoed. De panter Bagheera en de beer Baloe zijn Mowgli’s beste vrienden. Mowgli maakt ook nieuwe vrienden, zoals Shanti, een meisje, ook een mensenkind zoals hij. Samen met de andere jungledieren beleven ze spannende avonturen en ontsnappen ze keer op keer uit benarde situaties.

Akela laat Mowgli, het mensenjong, toetreden tot de wolvenhorde. Baloe leerde Mowgli de wetten van de jungle, zodat hij tussen de dieren kon leven. Tot op de dag van vandaag gebruiken we namen als Akela en Baloe, en woorden als de horde en het nest, in de welpenwerking.

De tocht van Mowgli door de jungle lijkt op die van de kabouters en welpen. Als eerstejaars start je onervaren bij de tak, en na de drie jaar als welp of kabouter ga je over naar de volgende tak. Na alles geleerd te hebben van zijn leermeesters trekt Mowgli aan het einde van het boek verder de jungle in.

Jungle avonturen, ook voor meisjes!

Bij de introductie van het boek werd een nieuw hoofdpersonage geïntroduceerd, Shanti. De jungle-avonturen van Shanti en Mowgli blijft dicht bij het verhaal van Kipling, maar biedt ook meisjes de mogelijkheden om zich in te leven in het verhaal. Zij kunnen zich herkennen in het tweede hoofdfiguur. Zij woont in het mensendorp en beleeft samen met Mowgli allerlei spannende avonturen in de jungle.

De wateravonturen van Shanti en Mowgli

Zeewelpen zijn de kabouters en welpen van de zeescouts. Het verschil met andere welpen is meestal klein. Zeewelpen spelen ook in het bos, bouwen kampen en knutselen. Maar, daarnaast hebben ze ook iets met water. Hun uniform is blauw en ze spelen met vlotten of roeien in kleine bootjes op het water.

Al spelend ervaren zeewelpen het water, ontwikkelen ze praktische vaardigheden en leren ze hoe ze zich verantwoordelijk kunnen gedragen. Ook voor zeescouts kan het boek Jungle-avonturen een basissfeer voor de werking leveren. Met de krokodil Jacala en de meerval Malchi kunnen zeewelpen verschillende wateravonturen beleven.

Koop je eigen exemplaar van Jungle-avonturen van Mowgli en Shanti bij Hopper Winkel.

Lees hier een samenvatting van het jungleverhaal

Lezen maar

tip van Baloe