Klaar om te vertrekken?

rustpauze tijdens trektocht

Klaar om op buitenlands kamp te vertrekken? Ontdek het hier. En dan, op naar het buitenland!

Klaar?

Internationaal Kampvisum op zak?

Het Internationaal Kampvisum is de leidraad om je buitenlands kamp voor te bereiden. Je vindt hierin alle informatie terug over verzekeringen, financiën, info over crisissituaties en nog veel meer.

Kamp geregistreerd?

Vul vooraf de online kampregistratie in. Zo kunnen we jullie contacteren in geval van nood. Scouts en Gidsen Vlaanderen bezorgt deze lijst ook aan het land waar jullie naartoe gaan. Zo kunnen ook zij jullie contacteren moest het nodig zijn.

Internationaal Scouts- en Gidsenpaspoort aangevraagd?

Na de kampregistratie krijg je automatisch het internationaal scouts- en gidsenpaspoort toegestuurd. Hiermee bewijs je in het buitenland dat jullie scouts en gidsen zijn. Dat opent vaak vele deuren.

Let op: dit paspoort wordt opgestuurd naar degene die het kamp registreert. Dat kan enkele weken duren.

Verzekeringen in orde?

Controleer of alle leden en leiding de documenten van de mutualiteit in orde hebben gebracht. Neem zeker de World Assistance Card of Mediphone Assist Card mee voor bijstand in het buitenland.

Neem een kopie van belangrijke documenten mee en scan ze vooraf in. Bijvoorbeeld je pas, identiteitskaart, ouderlijke toestemming, rijbewijs, studentenkaart… Zo heb je een digitale versie waar je in geval van nood altijd aan kan.

Kijk na of je geen extra verzekering moet aanvragen.

Wat als er iets gebeurt tijdens je kamp? Doe een digitale aangifte!

Individuele steekkaart en ouderlijke toestemming ingevuld?

Op de individuele steekkaart kunnen ouders alle informatie over hun zoon of dochter invullen. Zorg dat je een ingevuld en ondertekend exemplaar meeneemt van alle leden en leiding. De individuele steekkaart bestaat in zes verschillende talen (NederlandsEngelsFransSpaansItaliaans en Duits). Laat ze invullen in de gepaste taal.

Vergeet ook de ouderlijke toestemming voor het verblijf in het buitenland niet. Dit is verplicht voor elke minderjarige. Je kan de schriftelijke toestemming verkrijgen bij de gemeente.

Op de hoogte van plaatselijke wetten en gebruiken?

Informeer vooraf of er specifieke wetten en gebruiken zijn rond hygiëne, alcohol, tabak, wildkamperen en openingsuren. Je kan hiervoor terecht op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier vind je ook het actuele reisadvies over je bestemming.

Als je op kamp gaat buiten de EU, doe je best extra opzoekwerk. Controleer vooraf of je een reispas of visum moet meenemen. Het Instituut voor Tropische Geneeskunde kan je vertellen welke medische voorzorgen noodzakelijk zijn. Scouts en Gidsen Vlaanderen raadt het af om buiten Europa op kamp te gaan. Zo vermijd je extra rompslomp.

Voorbereid op noodgevallen?

Zoek vooraf de contactgegevens van de dichtstbijzijnde ambassade of consulaat op. In geval van nood kan je hen steeds contacteren.

Enkele belangrijke telefoonnummers:

• Medische spoeddienst in heel Europa: 112
  • Instituut Tropische geneeskunde: 0032 900 101 10
  • CardStop: 0032 70 344 344
  • Noodnummer Scouts en Gidsen Vlaanderen: 0032 474 26 14 01.