Extreem weer

jonggids graaft greppel rond tent

Door de wind, door de regen, op kamp sla je je door alles heen. Wat doe je bij een hittegolf, aanhoudende regen of onweer?

Hittegolf

Zalig, warm weer! Enkele tips om het prettig te houden:

• Voorzie genoeg drinkwater voor leden en leiding. Las drinkpauzes in.
  • Doe tussen 11 en 16u geen zware inspanningen en blijf in de schaduw.
  • Voorzie leuke, rustige activiteiten zoals modderbad, dammen bouwen of speel een gezelschapsspel.
  • Laat leden zich voldoende insmeren met zonnecrème (min. factor 30) en zorg dat ze ook hun hoofd beschermen tegen de zon met petje, hoed of scoutsdas.
  • Kijk uit met stilstaand water. Plonsbadjes of zwembaden die te lang in de zon staan kunnen  ziektekiemen bevatten.
  • Let op de voedselveiligheid.
  • Voorzie waterrijk vers fruit als vieruurtje (bv. watermeloen).
  • Let op met spelen met bruine zeep. Als je met bruine zeep op je lichaam in de zon loopt, kan je brandwonden oplopen. Gebruik liever badschuim.
  • Zet waterflessen met drinkwater in de schaduw en spoel ze regelmatig om infecties te voorkomen. Gebruik bekers.
  • Tijdens een hittegolf geldt er soms een vuurverbod. Volg dit goed op via de website van het Agentschap voor Natuur en Bos.

Regenkamp

• Analyseer je kampterrein voor de opbouwdag. Naar waar zou het water stromen bij hevige regenval? Plaats je tenten zo dat de kans op overstroming zo klein mogelijk is. Bouw je tentenkamp nooit op oevers of in een leegstaande rivierbedding.
  • Graaf greppels rond de tent en zorg voor een ophoping onder de randen van het grondzeil, zodat het water erlangs loopt. Gebruik een grondzeil uit één stuk en zorg dat het niet verder dan het buitenzeil van de tent komt. Een balk onder alle kanten van het grondzeil kan ook als dam tegen water dienen.
  • Leg je bagage niet op de grond, maar op kleine verhoogjes (improviseer!) zodat het niet kan nat worden als er toch water binnenstroomt.
  • Zorg dat leden altijd in droge kledij gaan slapen.
  • Inspiratie voor binnenspelen kan je vinden op de spelendatabank.

Onweer

• Vermijd bij bliksem vlaktes en alles wat boven de omgeving uitsteekt (torens, masten, bomen, hoogtes, tenten). Ga zo snel mogelijk uit het water. Schuil in gebouwen of auto's. Niet mogelijk? Ga gehurkt zitten en maak je zo klein mogelijk.
  • Zet je tent nooit onder een boom. Zo verlaag je de kans dat de bliksem op je tent inslaat. Bomen zijn namelijk een makkelijk doelwit. Je tent kan zo geraakt worden door indirecte blikseminslagen.
  • Span het tentzeil goed aan, zodat het water er af kan lopen. Als er storm voorspeld wordt, kan je nog extra stormkoorden spannen.
  • Blijf weg uit de bossen, die bieden geen bescherming tegen onweer. Door rukwinden kunnen bomen onverwachts omvallen of de bliksem kan erop inslaan.
  • Zorg voor een goed plan B. Is er een plek in de buurt waar je kan schuilen bij storm (bij buren, schuur, sporthal of parochiezaal)? Neem contact op met de plaatselijke (kamp)gemeente.
  • Heb je het telefoonnummer van de lokale brandweer op zak? Verder kan je bij storm- en waterschade terecht bij het gratis nummer 1722.
  • Zorg op voorhand voor opgeladen gsm's.
  • Blijf het weer in de gaten houden via de gekende kanalen, zoals noodweer.be.
  • Zorg voor afleiding, maar verre tochten zijn nu geen goed idee.
  • Pak alle materiaal in als een storm met wind opsteekt. Persoonlijk materiaal in de rugzakken; groepsmateriaal in de patrouillekoffers.
  • Evacuatie nodig? Verdeel op voorhand de rollen. Wie coördineert, wie blijft bij de leden ...?
  • Is de storm gaan liggen en heb je schade geleden? Laat een proces-verbaal opstellen, neem foto's en doe aangifte bij Ethias.
  • Stuur na een hevig onweer of storm even een berichtje naar het thuisfront om hen gerust te stellen.