Wat als iemand ziek is op kamp?

Jongen zit aan tafel op kamp met hand tegen het hoofd

Het overkomt iedere leiding wel eens. Je bent op kamp en iemand (of misschien wel een heel kamp) wordt plots ziek. Wat doe je dan?

Ziekte op kamp kan verschillende oorzaken hebben. Verminderde weerstand door te weinig slaap, eten dat niet goed werd bewaard of bacteriën uit een laag beekje of riviertje ...

Maar wat doe je nu wanneer iemand ziek is?

1. Om te voorkomen dat de ziekte zich verspreidt, is het slim om contact te beperken (maar niet zoals bij corona tuurlijk! 😉).
  2. Ga met het zieke lid naar de lokale huisdokter of de dokter van wacht. Ga met onschuldige symptomen (lichte koorts, diarree, hoofdpijn …) niet naar het ziekenhuis. Wanneer je vermoed dat iets gebroken is, ga je wel meteen naar het ziekenhuis.
    • Als er meerdere zieken met dezelfde symptomen zijn, zeg dit dan ook tegen de dokter.
  3. Volg het advies van de dokter op:
    • Wat moet het de het zieke lid doen? Moet die naar huis, of medicatie nemen? Of volstaan enkele dagen rust?
    • Welke extra maatregelen moet je nemen op kamp? (Bijvoorbeeld koeling van voeding, extra hygiënemaatregelen …).
  4. Breng de ouders op de hoogte, en vertel duidelijk wat het advies van de dokter was.  Laat hen ook weten dat het lid in goede handen is, en bespreek eventueel hoe wenselijk het is dat het lid op kamp blijft. Zorg dat zieke leden hun zegje ook mogen doen!
  5. Centjes terugkrijgen? Ziekte is niet verzekerd via de ledenpolis, maar wel via de persoonlijke ziekteverzekering. Je kan als groep de dokterskosten voorschieten, en later terugvragen aan de ouders. Houd hiervoor zeker alle papieren van de dokter bij. Communiceer de gang van zaken rond dokterskosten voor de start van kamp.
    • Ziekte (zoals buikloop, griep ...) is niet verzekerd, maar ongevallen wel.
    • Breekt een lid (wéér) een been of arm of iets, vul bij de dokter dan zeker het online aangifteformulier in.

Je kan steeds een dokter van wacht raadplegen via het nummer 1733. Dit nummer verbindt je door naar de dichtstbijzijnde huisarts met wachtdienst.

Ziekte door lage waterstanden

Tijdens droge periodes zijn de waterstanden van beken en rivieren lager dan anders, en word je sneller ziek van het water (iets met bacteriën). Herkenbare symptomen zijn hoofdpijn, misselijkheid, overgeven en diarree.

Ben je op kamp naast een riviertje, beek, plas … en zijn er  meerdere zieken zonder dat de arts een eenduidige oorzaak kan geven? Meld dit aan de gemeente van je kamplocatie. Als het nodig is, zullen zij een labo stalen laten nemen om de waterkwaliteit te onderzoeken.

Veel zieken op kamp?

Het gebeurt soms dat verschillende leden en leiding op kamp ziek worden. Dan kan de vraag op tafel komen of het kamp wel verder door kan gaan.

Twijfel je? Je kan je beslissing  baseren op het advies van de dokter. Kom je er niet uit, neem dan contact op met je districtscommissaris of het Nationaal Secretariaat.

Wat met medicatie geven op kamp?

Wanneer iemand ziek is, is het verleidelijk om deze persoon medicatie te geven. Het kan het ‘leed’ verzachten en de situatie aangenamer maken. Toch moet je hierbij opletten. Niemand anders dan een dokter kan bepalen of iemand medicatie nodig heeft. Ook mag alleen de dokter medicatie toedienen. Jij mag als leiding dus geen pilletjes geven aan je leden. Meer daarover lees je hier.