Tenten huren

scouts in een halfopen patrouilletent

Een zomerkamp zonder tenten, je kan het je bijna niet inbeelden. Hoewel Hopper Winkel zich inzet voor een goed en betaalbaar aanbod aan tenten, kan niet elke scoutsgroep tenten aanschaffen. Tenten lenen is daarom een goed alternatief. Je kan hiervoor terecht bij het ULDK (UitLeenDienst Kampeermateriaal).

ULDK tenten reserveren: dit is er nieuw!

Vanaf 1 februari tot 19 februari kan je tenten aanvragen bij ULDK. Daarvoor moet je eerst geregistreerd zijn bij het Verenigingsloket. Dat kan je van tevoren al in orde brengen.

Wat heb je nodig voor je begint?

• Rijksregisternummer, naam, voornaam, e-mail en telefoonnummer van de persoon die namens je groep tenten gaat aanvragen.
  • Rijksregisternummer, naam en adres van een tweede vertegenwoordiger van je groep, als back-upcontact.

Aanmelden bij het Verenigingsloket (vanaf 31 januari 2024):

1. Ga naar het Verenigingsloket van Digitaal Vlaanderen.
  2. Meld je aan met ItsMe of eID. Heb jij vorig jaar tenten aangevraagd? Dan is je account normaal gezien al gekoppeld aan je groep.
  3. Als er nog geen groep aan je account is gekoppeld, dan kan je een nieuwe groep registeren.

Nog geen account gekoppeld aan je groep? Volg dan deze stappen

1 - Nieuwe groep aanmaken:

• Vul  de naam en het adres van je groep in.
  • Voer persoonsgegevens in, inclusief rijksregisternummer, van jezelf en één andere vertegenwoordiger.

2 - Bestaande Groep Vertegenwoordigen:

• Als je de gegevens van je groep hebt ingevoerd, kan het zijn dat je groep al bestaat. Dat komt omdat ULDK je gegevens heeft bewaard.
  • Als de groep al bestaat, maar iemand anders reserveerde de tenten, kan je vragen om vertegenwoordiger van je groep te worden.
  • Als er nog geen groep aan je account is gekoppeld, kan je een nieuwe groep registeren.

3 - Goedkeuring en Vervolg:

• Na goedkeuring kan je als vertegenwoordiger van de groep verdergaan.
  • Als je groep nog niet in het systeem stond, is er nu een nieuwe vereniging aangemaakt met de opgegeven verantwoordelijken en een vCode (verenigingscode). Dat is een unieke code voor jouw groep die je moet gebruiken tijdens je aanvraag.

De aanvraag bij de ULDK

Tenten aanvragen bij de Uitleendienst doe je via de website van de ULDK.

Je kan tussen 1 februari en 19 februari 2024 een aanvraag doen voor de volgende zomer. Het maakt niet uit wanneer je je aanvraag doet binnen die periode – ’t is niet meer om ter eerst, oef! Alle beschikbare tenten worden verdeeld onder de aanvragen.

Na je het formulier hebt ingevuld, krijg je snel een bevestigingsmailtje. Let op, dit betekent nog niet dat jullie alle tenten krijgen die jullie aangevraagd hebben. Het toezeggingsformulier krijg je in maart. Daarop staat hoeveel tenten jullie krijgen en de datum en het adres waar jullie ze moeten afhalen en inleveren.

Dit heb je nodig:

• Je account gekoppeld aan je vereniging (zie verenigingsportaal)
  • ItsMe of eID van de vertegenwoordiger van je groep
  • Kamplocatie (nog niet verplicht)
  • Aantal tenten dat je wenst
  • Schatting aantal leden en leiding dat mee op kamp gaat

Tips voor het uitlenen van je tenten:

• Het volledige reglement vind je op de website van de ULDK.
  • Je kan maximum 16 aaneensluitende dagen tenten ontlenen tijdens de zomer.
  • Hoeveel tenten jullie krijgen, is gebaseerd op jullie ledenaantal. Scouts en Gidsen Vlaanderen bezorgt de ledenlijsten jaarlijks aan de ULDK.
  • Je hoeft je niet te haasten, iedereen krijgt tenten ongeacht wanneer ze hun aanvraag hebben ingediend. Zolang je dus tussen 1 en 19 februari hebt aangevraagd, zal je dus tenten krijgen..
  • Wil je de kans op tenten vergroten? Plan dan je kamp buiten de periode 15 juli tot 1 augustus. En vraag patrouilletenten aan in plaats van seniortenten.
  • Vraag niet meer tenten aan dan je effectief nodig hebt. Het ULDK controleert het tentenaantal op basis van jullie ledenaantallen in de Groepsadministratie. Denk aan je medescouts en -gidsen.
  • Het ULDK doet jaarlijks inspecties en schrijft boetes uit als ze vaststellen dat tenten niet gebruikt worden. Als je merkt dat je meer tenten kreeg dan je nodig hebt, kan je die tot 45 dagen vooraf kosteloos annuleren. Doe dat zeker.

Veelgestelde vragen

Hopper is het merk van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Bij Hopper vind je winkels en jeugdverblijven. Winkels met een aanbod persoonlijk kampeermateriaal (zoals wandelschoenen, slaapzakken en rugzakken), maar ook groepsmateriaal (tenten en kookgerief). En natuurlijk ook het officiële uniform. Op de jeugdverblijven is iedereen welkom om te logeren of een dag te vergaderen midden in het groen. Ideale groepsaccommodatie voor jeugdbewegingen en scholen, maar ook voor elke vereniging of avontuurlijke groep vrienden of familie.

Ontdek Hopper.

Meer veelgestelde vragen