Wat is akabe?

Akabeleden

Wat is akabe? Voor wie is akabe? En wat moet je weten als akabeleiding? Ontdek het hier.

Wat is akabe?

Akabe – of anders kan best – is de scoutswerking die zich richt op kinderen en jongeren met en zonder een beperking. Dit kan zowel in aparte groepen, takken of in een gemengde werking.

De missie van Scouts en Gidsen Vlaanderen is duidelijk: ‘iedereen kan erbij’. Het doel van akabe is dan ook dat iedere jongere, ongeacht een beperking, een plek kan vinden binnen scouting.

Akabe is scouting. Kinderen en jongeren leren zelfstandig zijn, uitdagingen aangaan, samenwerken en persoonlijke drempels overwinnen. Spelen, op tocht en op kamp gaan… dat is akabe! Natuurlijk wel met wat extra ondersteuning, maar zonder betuttelen.

Op zoek naar meer info?

Lees het takhandboek voor akabe: InAKABELeiding. Ontdek hoe je een akabewerking op poten zet in Akabe, hoe begin je ermee.

Wil je liever een vorming op maat van jouw groep? Stuur dan een mailtje naar ploeg Akabe!