Akabe is scouting!

een akabegroep op tocht in de bergen

Akabe is de scoutswerking voor kinderen en jongeren met een beperking. Vergis je niet, akabe is echt scouting!

Akabe = scouting!

Akabe speelt het spel van scouting en gaat alle uitdagingen aan. Met wat extra leidingsondersteuning en oog voor ieders noden en mogelijkheden.

Akabeleden spelen buiten, gaan op tocht en op kamp. Ze leren technieken. Met andere woorden, ze doen echte scoutsactiviteiten.

Scoutsrituelen krijgen ook een plekje binnen akabe. Denk maar aan belofte, overgang of totemisatie.

Met akabeleden ga je ook aan de slag met de basispijlers. Akabeleden ontdekken engagement, dienst, ploegwerk, zelfwerkzaamheid en medebeheer. Ze leren samenwerken, helpen elkaar, beslissen mee, worden uitgedaagd en groeien, uiteraard iedereen op z’n eigen manier.

Als akabeleiding kan je je laten inspireren door de takken. Zet in op impulswerking zoals bij kapoenen. Organiseer een raadsrots zoals bij de kabouters en welpen. Werk met patrouilles zoals jonggidsen en jongverkenners. Ontdek hoe gidsen en verkenners inzetten op inspraak. Of laat je inspireren hoe jins aan de slag gaan met zotte projecten.