Inspraak bij gidsen en (zee)verkenners

Twee gidsen op kamp

Medebeheer is een van de basispijlers van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Leden moeten een vinger in de pap hebben, hun mening delen en mee richting geven aan de tak. Gidsen en (zee)verkenners weten wat ze willen. Zo geef je hen inspraak!

Geef je givers inspraak!

Rekening houden met de mening van je gidsen en verkenners, je moet er extra moeite voor doen. Maar het heeft een positief effect op je groep: je givers zullen gemotiveerder en betrokken zijn.

Een inspraakmoment kan kort of lang zijn, vlak voor of na de activiteit vallen of een hele activiteit kleuren. Het kan een evaluatie zijn van de afgelopen activiteiten of input geven voor de kampplanning.

Maak er iets ludieks van: bedenk een actief spel, een aantrekkelijke ideeënbus of laat leden iets uitbeelden.

Tips

Gidsen en verkenners kan je over belangrijke kwesties laten meedenken. Vraag niet wat ze willen eten op weekend, maar waar jullie naartoe gaan.  Geef verantwoordelijkheid en durf loslaten. Het is niet erg als het misloopt (binnen bepaalde grenzen). Hou een plan B achter de hand. Je leden leren meer uit hun fouten dan van leiding die te snel bijstuurt.

Laat je leden meebeslissen over de afspraken en de gevolgen als ze zich daar niet aan houden. Zo kan iedereen zijn mening geven en voelen ze zich gehoord. Afspraken die samen zijn opgesteld, worden ook meer gerespecteerd en nageleefd.

Deel je gidsen en verkenners eens op in comités met een eigen verantwoordelijkheid: team geldactiviteit, team kerstfeestje, team weekendplaats. Begeleid de teams goed en voorzie methodieken waarbij ieder groepje over elk thema inspraak kan geven. Zo krijg je keuzes en beslissingen waar veel leden enthousiast over zijn.

Zorg voor een goede sfeer tijdens de inspraakmomenten. Maak het gezellig, zet eens een muziekje op. Dat maakt het extra productief.

Doe iets met de input! Geven bijna alle givers aan dat ze een stikvermoeiende driedaagse niet leuk vinden? Hou daar dan rekening mee. Als je er niets mee doet, krijg je terecht de vraag waarom jullie dan ook weer input gevraagd hebben.

Feedback geven kan je leren, je wordt elke keer beter. Maak je er de gewoonte van dat leden inspraak hebben, dan gaat het steeds gemakkelijker.

Inspraak is een van de vijf basispijlers van Scouts en Gidsen Vlaanderen.

Ken je de andere ook?