Aan de slag met gidsen en (zee)verkenners!

Gidsen en givers op scoutskamp

Wat doen gidsen of (zee)verkenners bij de scouts? Wat zijn typische uitdagingen? Of topactiviteiten? En waarin verschillen ze net van de andere takken? Ontdek hier wat je kan verwachten van givers.

Dit doe je met givers!

Engagement

Gidsen en verkenners weten wat scouting is. Ze gaan een engagement aan tegenover hun tak. Ook samen hebben ze een groepsengagement. Givers kunnen verantwoordelijkheid opnemen in kleine groepjes.

Tip: Organiseer een plechtig beloftemoment samen met je givers. Laat hen nadenken over persoonlijke en groepsdoelen. Meer weten over belofte?

Dienst

Givers helpen elkaar, zowel op de scouts als erbuiten. Ze willen ook hun steentje bijdragen tijdens acties binnen een groter kader.

Tip: Organiseer samen met je gidsen en verkenners een actie voor 11.11.11 of de Warmste Week. Ga een dagje helpen bij de voedselbank, zet een zwerfvuilactie op poten of speel een spel met kinderen uit het asielcentrum.

Medebeheer

Givers delen hun mening spontaan, maar ook tijdens formele inspraakmomenten. Overleggen, evalueren en discussiëren, samen afspraken maken… Gidsen en verkenners krijgen steeds meer verantwoordelijkheid.

Tip: Laat je givers meebeslissen over de jaarplanning. Laat ze samen een bucketlist opstellen: dit willen we dit jaar zeker doen.

Ploegwerk

Als gids of verkenner is scouts je tweede thuis. Je speelt en werkt samen in zowel kleine groepen (patrouilles) als grote groepen. Goed samenwerken, aandacht, zorg voor elkaar en activiteiten organiseren staan centraal.

Tip: Gezellig samen zijn is belangrijk voor gidsen en verkenners. Sjor samen een zithoek om in te chillen of hou een minidansfeestje als afsluiter van je activiteit.

Zelfwerkzaamheid

Geef gidsen en verkenners meer vrijheid om zelf dingen te kiezen en te bepalen. Door met projecten te werken krijgen ze de kans om iets uit te bouwen dat hen echt interesseert. De vrijheid die ze in kleine groepjes krijgen, geeft hen ook kansen om zelf initiatief te nemen.

Tip: Werk met projecten, zoals bijvoorbeeld een grote sjorconstructie voor tijdens het groepsfeest. Elke giver kan zijn eigen talent inzetten: de sjorconstructie bedenken, het gezellig aankleden, reclame maken…

Nood aan spelinspiratie?

In de spelendatabank kan je een heleboel leuke activiteiten terugvinden.

Duik in de spelendatabank