Aan de slag met jins en loodsen

scouts geblinddoekt aan het schilderen

Wat doen jins en loodsen bij de scouts en gidsen? Wat zijn typische uitdagingen? Of topactiviteiten? En waarin verschillen ze net van de andere takken? Ontdek hier wat je kan verwachten van jins.

Dit doe je met jins!

Engagement

Jins weten wat engagement is en spreken uit hoe ze zich inzetten voor hun tak. Op het einde van het jinjaar denken ze na over hun engagement na hun jinjaar. Jins nemen verantwoordelijkheid op in groepjes of individueel. Ze dragen mee zorg voor het groepsproces.

Tip: Gebruik de hangmatmethodiek om jins door het jaar heen te helpen beslissen of ze leiding willen worden of niet. Zo kunnen ze zich bewust worden over wat er verwacht wordt van leiding. En er rustig over nadenken.

Dienst

Jins kiezen voor acties waarvoor ze zich willen inzetten. Jins zijn spontaan dienstbaar.

Tip: Bedenk samen wat jullie kunnen doen. Gaan jullie wandelen met de bejaarden uit het verzorgingstehuis? Of maken jullie de lokalen extra ecologisch?

Medebeheer

De jintak kiest en beslist alles onder begeleiding. Jins organiseren en verdelen verantwoordelijkheden. Ze evalueren regelmatig. Ze delen mee in verantwoordelijkheid.

Tip: Gebruik leuke inspraakmethodieken om je jins inspraak te geven.

Ploegwerk

Jins werken een heel jaar door intensief samen: jaarprogramma voorbereiden, kamp organiseren, aan de slag in taakgroepjes.

Tip: Een jinjaar valt en staat met het ploegwerk. Jins bereiden zelf al veel voor. Verwen hen als leiding af en toe met een leuke teambuildende verrassing. Blijf na de vergadering nog even hangen en trakteer je jins op frietjes. Of organiseer eens een verwenactiviteit voor hen!

Zelfwerkzaamheid

Jins bepalen zelf hoe hun jinjaar eruitziet. Het jinjaar zelf is een groot project dat ze samen realiseren.

Tip: Laat jins aan het begin van het jaar een bucketlist opstellen. Geef hen de kans om zelf te bepalen wanneer en hoe ze dat aanpakken. Organiseer ook als leiding nog af en toe activiteiten. Maak die origineel en verrassend.

Gezocht: inspiratie

Op zoek naar spelinspiratie voor jins en loodsen? Ontdek leuke spelen in de spelendatabank.

Op naar de spelendatabank