Leefweek

Jins die op stoelen staan

Keileuk, een leefweek! Niets is zo groepsbindend voor gidsen, verkenners en jins als een week samenleven, koken en slapen. Met deze tips maak je er een knaller van.

Thema?!

Verzin een thema voor de leefweek om het lokaal in te kleden, activiteiten te bedenken of originele maaltijden te maken. Of een rodedraadspel om de sfeer erin brengen. Laat givers en jins elkaar stiekem verwennen, verstop iets in het lokaal en geef elke dag een tip.

Plannen = winnen

Laat je beste roosterskills los en maak een schema van wie waarnaartoe moet. Zo weet je altijd waar iedereen is en wie je wanneer mag verwachten

Ready? Set! Go!

Start de leefweek al op zondagavond. Zo kan iedereen rustig arriveren en zich installeren zonder stress voor schoolwerk of hobby’s. Vraag aan je givers en jins dat ze alle spullen voor een week ineens meebrengen.

Het einde

Rustig beginnen is belangrijk, maar zorg ook voor een fijn afsluitmoment. Als de gidsen, verkenners en jins op een vrijdag recht van school naar huis gaan, eindigt de leefweek nogal abrupt. Het is fijner om een uur af te spreken dat iedereen zijn spullen komt halen of samen gezellig te eten als afscheid.

Is dat verzekerd?

De ledenpolis blijft van toepassing op een leefweek op voorwaarde dat:

• De activiteit voor gidsen, verkenners, jins of leiding is.
  • Zowel de ouders als de groepsraad akkoord gaan met de activiteit.
  • Er te allen tijde voldoende leiding aanwezig is. Dus ook net na school of bij springuren.

Alleen dan zijn de aangesloten gidsen, verkenners, jins en leiding verzekerd tijdens de activiteiten van de leefweek, op de weg van en naar de school en jullie lokaal (de plaats van de activiteit).

Weet wel dat leden niet verzekerd zijn via de scoutspolis tijdens activiteiten in schoolverband.

De lokalenpolis blijft geldig tijdens een leefweek.

De ouders mee aan boord

Ouders weten graag wat hun zoon of dochter uitspookt in zijn of haar vrije tijd, ook als ze zeventien zijn. Zeker als dat een effect kan hebben op school(resultaten). Breng hen daarom goed op voorhand op de hoogte van de leefweek. En vertel wat meer over het opzet, het budget en de activiteiten. Vraag ook niet te veel bijdrage aan de givers of jins.