Aan de slag met kapoenen

kapoenen op stoeltjes op een grasveld. Naast de kinderen staat een sjorconstructie versiert met vlaggetjes.

Wat kunnen kapoenen al? Wat zijn typische uitdagingen? Of topactiviteiten? En waarin verschillen ze net van de andere takken? Ontdek hier wat je kan verwachten van kapoenen.

Dit doe je met je kapoenen!

Engagement

Kapoenen zijn kleine scouts en gidsen. Zo leren ze beetje bij beetje wat scouting is. Grote ingewikkelde spelen zijn nog moeilijk. Maar als je ze opsplitst in kleine opdrachten wordt het al veel makkelijker. Tweedejaars kapoenen weten al een beetje hoe het eraan toegaat op de scouts. Zij vertellen dat spontaan aan de nieuwe kapoenen.

Tip: Plan je vergadering in kleine doelen waar je kapoenen succeservaringen uit kunnen halen.

Dienst

Kapoenen zijn ik-gericht. Taken van anderen zullen ze niet snel uit zichzelf doen. Maar als je ze vraagt om te helpen, zullen ze met veel enthousiasme een handje toesteken. Geef je kapoenen taken die ze aankunnen. Natuurlijk altijd onder begeleiding van de leiding.

Tip: Maak er een spel van. Afwassen, opruimen of afvalrapen kan ook in spelvorm.

Medebeheer

Ook bij kapoenen is inspraak mogelijk en nodig. Ze weten goed wat ze willen en laten dat ook zien en horen. Ze reageren superenthousiast of tonen met een boze blik dat ze het ergens niet mee eens zijn. Ze geven zelden bewust input. Als leiding kan je op de spontane opwellingen van de kapoenen ingaan of korte inspraakmomenten voorzien. Kapoenen kunnen perfect kiezen uit afgebakende keuzes.

Tip: Laat je kapoenen eens kiezen of jullie deze namiddag een bosspel of pleinspel doen. Of laat ze kiezen uit spaghetti of macaroni op weekend.

Zin om je kapoenen een hele vergadering te laten bepalen? Speel in op de impulsen van kapoenen. Lees meer over impulswerking.

Ploegwerk

Een beginnende kapoen is ik-gericht en zet de eerste stapjes in samenspelen. Door het jaar heen groeit de interactie tussen de kapoenen. Ze ontdekken samen al fantaserend de wereld.

Tip: Varieer met spelen in grote of kleine groep en geef de kapoenen de kans om een individuele rol op te nemen in de groep.

Zelfwerkzaamheid

Kapoenen leren voor het eerst zelf iets te doen. Boterhammen smeren, veters knopen, ze leren het al doende. Kapoenen komen makkelijk om hulp vragen als ze denken dat ze iets niet kunnen of nog niet weten. Als leiding geef je af en toe een voorzet zodat kapoenen iets kunnen uitproberen.

Tip: Moedig je kapoenen aan. Leer ze hun veters knopen in plaats van het voor hen te doen. Verdeel een probleem in kleine deelproblemen die wel haalbaar zijn.

Gezocht: inspiratie

Op zoek naar spelinspiratie voor kapoenen en zeehondjes? Vind leuke spelen in de spelendatabank.

Spelen maar!