De allereerste keer

Kapoenen die binnen aan tafel zitten

Naar de scouts gaan is spannend voor kapoenen. En voor de eerste keer op weekend gaan helemaal. Ergens anders slapen, je eigen boterhammen smeren… Kapoenen proberen en leren veel. Hoe zorg je er als leiding voor dat kapoenen zich goed omringd voelen?

Alles voor het eerst

Kapoenen weten nog niet wat het betekent om bij de scouts te zijn. Wat voor leiding vaak vanzelfsprekend lijkt, is vaak nog helemaal nieuw.

Hoe ga je daar als leiding mee om?

Leg tijdens de eerste scoutsdag uit wat scouts is en welke regels en gewoontes erbij horen. Vertel bijvoorbeeld wat jullie doen als jullie willen dat de kapoenen stil zijn en luisteren. Maar ook waar het toilet is. En dat ze altijd bij de leiding terechtkunnen. Herhaal dat elke keer als er nieuwe kapoenen bij komen.

Herhaal spelletjes zodat de kapoenen ze echt goed leren kennen.

Voorzie op kamp en op weekend een dagschema. Maak het extra duidelijk met foto’s of tekeningen, want niet alle kapoenen kunnen al goed lezen. Hang het op en overloop het met de kapoenen. Dat geeft houvast.

Bouw rituelen in die ze herkennen van thuis, zoals een verhaaltje voor het slapengaan.

Ouders vinden het vaak ook spannend dat hun kapoen voor het eerst naar de scouts gaat. Informeer ouders aan het begin van het scoutsjaar: wat doen jullie tijdens een activiteit, wat verwachten jullie? Voor jullie op kamp of weekend vertrekken, bezorg je hen extra info. Of ga op ouderbezoek.