Bankzaken

leden en leiding staan in een kringetje voorovergebogen

Een rekeningnummer openen voor een scoutsgroep, is voor een bank dus niet zo vanzelfsprekend. Een scoutsgroep is immers een feitelijke vereniging zonder rechtspersoonlijkheid. Zorg dat er geen scoutsrekeningen op iemands persoonlijke naam staan. Zo voorkom je misverstanden (en misbruik).

Open een bankrekening in 1-2-3

1. Open rekeningen bij voorkeur rekening op naam van ‘Scouts en Gidsen Vlaanderen vzw - feitelijke vereniging aangevuld met je groeps- (en tak)naam’. Bij een rekening in persoonlijke naam loop je het risico dat het geld moeilijk bereikbaar is bij eventuele problemen. De spaarpot parkeer je dus best op naam van jullie vzw als jullie er een hebben.
  2. Duid minstens twee volmachthouders aan op de rekening.
  3. Leg vast dat bij het overschrijden van een bepaald bedrag (bv. 1000 euro) minimaal twee volmachthouders moeten ondertekenen.
  4. Antwoord ‘ja’ op de vraag of je lid bent van een overkoepelende organisatie. Een document dat bevestigt dat jullie lid zijn van de nationale koepel, kan je opvragen. Als je op bovenstaande vraag ‘nee’ antwoordt, vraagt de bank waarschijnlijk naar andere formulieren en statuten en dat moet vermeden worden.
  5. Bij de vraag: ‘uiteindelijk economisch rechthebbenden’ vul je in: ‘Scouts en Gidsen Vlaanderen vzw’, als fysiek persoon kan je de verbondsvoorzitter aangeven. Dat heeft geen direct effect op je rekening, maar het is een vraag die je moet beantwoorden in het kader van nieuwe antiwitwaswetgeving.

Beheer je bankrekening als een baas

• Het is pas zinvol om een rekening te hebben per tak als je in de takkas minimaal 1000 euro beheert. Anders zijn de administratieve kosten te hoog.
  • Moeten de volmachten gewisseld worden? Vaak kan je met één formulier de volmachten overzetten zonder het rekeningnummer te wijzigen (of rekeningen te moeten afsluiten). Handig!
  • Breng na elk werkjaar de bankrekeningen in orde. Sluit takrekeningen af, open er nieuwe of geef ze door.
  • Check jaarlijks bij de bank of jullie gegevens nog up-to-date zijn. Je wil niet dat iemand van de  oud-leiding nog een volmacht heeft op de rekening.
  • Kies bewust welke bank. Je kan hierbij ook aandacht geven aan hoe duurzaam jouw bank is. Een goede wegwijzer is de website van de BankWijzer.