Kost van scouting

Twee leiders houden een bancontact-machientje omhoog

Sinds 2011 onderzoeken we bij Scouts en Gidsen Vlaanderen om de vier jaar hoeveel een scoutsjaar voor onze leden, leiding en groepen kost. Dat onderzoek noemen we de Quanta Costa!?

Wat onderzoeken we in de Quanta Costa!?-bevraging?

De bevraging van 2024 loopt tot en met 1 mei.

Wat willen we bereiken met dit onderzoek?

• We kijken naar wat de evoluties van de kosten zijn op lange termijn.
  • Op basis van de resultaten kunnen we onze Scouting op Maat beter funderen.
  • De resultaten van het onderzoek kunnen een aanleiding zijn voor bepaalde acties die wij als organisatie kunnen ondernemen.
  • Vanaf dit jaar onderzoeken we ook de kost voor structuurvrijwilligers. De resultaten kunnen een basis vormen van bepaalde acties om de drempel tot een engagement in de structuren te verlagen.

Wat kwam er uit de bevraging van 2020?

In 2020, de vorige editie van de Quanta Costa!?-bevraging, waren er in totaal 265 inzendingen. 164 takleiding en 101 groepsleiding vulden de enquête in. Daaruit kwamen volgende resultaten.

Kostprijs van scouting (ingevuld door takleiding)

De werkelijke kostprijs voor een scoutsjaar bedroeg in 2020 222 euro. Dit is de som van het lidgeld, de prijs van vieruurtjes, weekends, meerdaagse en kampen. Met de kost van een uniform erbij wordt het gemiddeld 232 euro.

Inkomsten (ingevuld door groepsleiding)

95% van de groepsleiding zegt dat ze toekomen met het geheel aan inkomsten. Dit zijn geldactiviteiten, inkomsten uit verhuur, subsidies, sponsoring, giften en lidgeld. 40% daarvan kan nog sparen en vijf groepsleiding geeft aan niet toe te komen.

Uitgaven (ingevuld door groepsleiding)

Een groep geeft gemiddeld 13.684,88 euro per jaar uit. Dat geld gaat naar materiaal, elektriciteit, water, activiteiten voor leden, gas, activiteiten voor leiding, huur van het lokaal en leningen.

Scouting op maat

Verminderd lidgeld is het meest gekende initiatief van Scouting op Maat (Fonds op Maat, verminderd lidgeld, Uniform op Maat, Verblijf op Maat, Vorming op Maat).