Te veel leden

stoelenspel

Grote takken kunnen heel leuk zijn. Maar soms worden takken te groot om nog goed te kunnen functioneren. Wat zijn de oplossingen?

Oplossingen

Maak een paralleltak. Zo blijft de driejarenwerking bestaan, maar blijft de tak toch een veilig nest voor leden en beheersbaar voor leiding.

Voer een ledenstop in. Jammer, maar heel duidelijk. Zo bewaak je de kwaliteit van scouting. Gebruik liever geen wachtlijst. Dat zorgt voor veel papierwerk, maar schept ook foute verwachtingen.

Stuur kinderen en jongeren waarvoor geen plekje meer is door naar andere jeugdbewegingen in de buurt.

Wat je ook kiest, communiceer vooral duidelijk naar ouders en toekomstige ouders, zodat er geen misverstanden ontstaan.

Tips

Zet vooral in op leidingswerving of op leden werven bij de oudere takken. Meer leiding betekent meer plaats voor extra leden.

Je kan het maximaal aantal leden per tak bepalen op basis van het aantal leiding per tak. Maar nog beter is om het maximaal aantal leden per geboortejaar te bepalen. Zo heb je ook een evenwichtige verhouding binnen je takken.

Geef broers en zussen voorrang. Het is voor ouders niet aangenaam om het ene kind naar de ene scoutsgroep te sturen en broer of zus naar een andere jeugdbeweging.

Beslis met je leidingsploeg wie nog voorrang krijgt.  Kinderen van oud-leiding? Of voorbehouden plaatsen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren?

Informeer nieuwe ouders met kinderen die geen plekje kunnen krijgen in jullie groep over andere jeugdbewegingen. Start eventueel een samenwerkingsverband met een nabijgelegen groep.