Nieuwe leiding opleiden

Leiding doet gek

Een van je taken als groepsleiding is nieuwe leiding opleiden. Maar dat is niet altijd even gemakkelijk tussen alle andere to do's door. Hopelijk kan je met deze tips al wat verder.

Begin bij de jin

Deze tips zijn voor jinleiding. Jouw taak als groepsleiding? De tips aan je jinleiding bezorgen!

Investeer voldoende tijd in jinstages. Laat jins door het jaar heen al eens proeven van leiding zijn. Zo leren ze een activiteit voorbereiden, maar leren ze ook hoe het voelt om een bende enthousiaste scouts en gidsen leiden.

Help jins hierbij. Begeleid hen tijdens het voorbereiden en toon hen hoe je dit doet. Wees aanwezig tijdens de activiteit en spring bij waar nodig. Sluit af met een evaluatie zodat ze kunnen leren uit de dag.

Zie jins niet als simpele vervangleiding, maar zet in op alle leerkansen. Het kost tijd, maar het helpt je volgend jaar!

Ook leuk, laat jins eens een namiddag meedraaien op kamp of weekend. Nodig hen uit voor een ministage. Zo leren ze ook daar meedraaien.

Nodig jins ook al eens uit op een groepsraad. Zo ontdekken ze wat het is en krijgen ze er een beter beeld van.

Praat met je jins, in groep en individueel. Willen ze leiding worden? Waarom wel of niet? Gebruik de hangmatmethodiek voor deze gesprekken.

Stuur je jins op Jintro. Zo ontdekken ze spelenderwijs wat vorming is en leren ze heel wat bij.

Alle leiding doet mee

Zorg voor een meter-petersysteem. Ervaren leiding neemt zo nieuwe leiding onder hun vleugels. Zo heeft ervaren leiding wat extra uitdaging en nieuwe leiding extra ondersteuning. Win-winsituatie!

Wat kan een meter of peter doen? Samen een activiteit voorbereiden, klaarstaan voor vragen en tips, motiveren…

Organiseer een speeddate in het begin van het jaar. Zo kan ervaren leiding tips geven en nieuwe leiding vragen stellen.

Taken van groepsleiding

Je kan nieuwe leiding niet alles zelf leren. Maak dus gebruik van alle vormingsmomenten. Motiveer nieuwe leiding om mee te gaan op Herfstontmoeting. Maak ze warm om op Animator te gaan, zo leren ze sterker in hun schoenen staan.

Organiseer een startmoment voor nieuwe leiding. Leg hen alles uit wat ze moeten weten: waar vind je alle info, hoe werkt het mailsysteem, wat met de Groepsadministratie. Praat over jouw verwachtingen en hun verwachtingen. Zo weten jullie wat je aan elkaar hebt.

Tip: geef hen een takhandboekje cadeau. Nieuwe leiding krijgt de In}Leiding standaard opgestuurd. Zo kunnen ze zelf al aan de slag. Nog goed leesvoer? De Kijk op Scouting en de Speel op Veilig. En uiteraard, de Over & Weer vol tips en tricks. Ontdek alle publicaties.

Wees er voor nieuwe leiding. Spreek hen eens aan, geef hen complimenten. Pols hoe het met hun gaat. Hebben ze nood aan ondersteuning of net aan een beetje verantwoordelijkheid?

Blijf inzetten op een leuke leidingsploeg. Want een goede sfeer is altijd een goed idee.

Relax!

Nieuwe leiding opleiden is niet eenvoudig. Niet iedereen krijg je even snel mee. Sommigen hebben meer begeleiding nodig dan anderen. Dat is oké. Het is niet jouw fout als het misloopt.

Leg geen druk op de nieuwe leiding. Laat ze rustig groeien. Dat is alleen maar een voordeel voor de hele leidingsploeg.

Het is oké dat er eens iets niet lukt. Je kan leren uit je fouten. Onthoud: scouting, dat is leren met vallen en opstaan.