Wat zijn jaarthema's

kinderen die in een bos staan met hoog gras

Elk jaar werkt Scouts en Gidsen Vlaanderen met een jaarthema. Maar wat is dat? En waarom doet Scouts en Gidsen Vlaanderen dat?

Wat is een jaarthema?

Met het jaarthema zet Scouts en Gidsen Vlaanderen een thema uit haar pedagogische werking of een maatschappelijke trend in de kijker. Zo hoopt Scouts en Gidsen Vlaanderen de samenleving elk jaar opnieuw een stukje warmer te maken.

Het jaarthema werkt als een rode draad, van kapoenen tot leiding. Het plant een zaadje en zet iedereen in beweging. Maar het zorgt ook voor meer verbondenheid, over de groepsgrenzen heen.

Waar zie je het jaarthema?

Normaal gezien kom je het jaarthema verschillende keren tegen tijdens het scoutsjaar. Scouts en Gidsen Vlaanderen lanceert het jaarthema op Herfstontmoeting. Daar kom je alles te weten over het jaarthema tijdens de vorming, kan je kentekens kopen bij Hopper (wel eerst bestellen), hoor je voor het eerst het jaarlied en leer je samen met 3000 andere scouts en gidsenleiding het dansje.

Het jaarthema is het hele jaar een rode draad voor de magazines Krak?, Boem! en Over & Weer. Zo staan de eerste edities van de nieuwe jaargang telkens volledig in teken van het jaarthema.

Jullie kiezen zelf met de leiding hoe jullie aan de slag gaan met het jaarthema. Veel groepen leren hun leden op de overgang het jaarlied en dansje aan en delen dan de nieuwe jaarkentekens uit. Tijdens het jaar zijn er ook één of twee jaarthemaweekends. Afhankelijk van het thema hoort er een (ludieke) actie bij.

Hoe ontstaat een jaarthema?

De nationale leiding van Scouts en Gidsen Vlaanderen werkt een jaarthema uit op basis van de input van de algemene vergadering (de verbondsraad).

Heb je zelf zin om mee een jaarthema uit te werken of heb je een idee voor een relevant thema? Spreek je districtscommissaris aan. Die brengt je met plezier in contact met de jaarthemawerkgroep.

Veelgestelde vragen

Hopper is het merk van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Bij Hopper vind je winkels en jeugdverblijven. Winkels met een aanbod persoonlijk kampeermateriaal (zoals wandelschoenen, slaapzakken en rugzakken), maar ook groepsmateriaal (tenten en kookgerief). En natuurlijk ook het officiële uniform. Op de jeugdverblijven is iedereen welkom om te logeren of een dag te vergaderen midden in het groen. Ideale groepsaccommodatie voor jeugdbewegingen en scholen, maar ook voor elke vereniging of avontuurlijke groep vrienden of familie.

Ontdek Hopper.

Meer veelgestelde vragen