Sinterklaas en Piet op bezoek

Sonterklaas en Zwarte piet op bezoek bij een groepje snoepende leden.

Nog een paar keer slapen en hij is weer in ’t land. Ongetwijfeld bezoekt Sinterklaas ook dit jaar scoutslokalen. Piet, zijn helper, lokt pittige discussies uit rond verwijzingen naar racisme en het koloniale verleden. Hoe zorg je ervoor dat dit kinderfeest leuk is voor iedereen?

Een vriend voor ieder kind

In scouting willen we dat niemand zich gekwetst of bespot voelt omwille van afkomst of huidskleur. Bij scouting wordt niemand herinnerd of voorgesteld als slaaf.

Dit wil niet zeggen dat Piet niet meer welkom is. Maar Scouts en Gidsen Vlaanderen rekent op de vindingrijkheid van de leiding. Om zelf op een eigen creatieve wijze een invulling te geven aan deze vrolijke figuur.

Moeten we Piet dan afschaffen?

Nee, Piet mag blijven, maar die koloniale elementen hoeven niet meer. Wie zegt dat Piet helemaal zwart moet zijn van de schoorsteen? Enkele grote vegen roet, een zotte hoed en opvallende kleurrijke kleren en de klus is klaar! Waarom zou Piet zelfs oorbellen aandoen? Dat maakt zijn tocht door de schoorsteen alleen maar gevaarlijker.

Hoe maak je het bespreekbaar?

Binnen scouting zijn tradities belangrijk en ook Zwarte Piet kan een gevoelig onderwerp zijn. Maar we maken een onderscheid tussen de waarde van een traditie (de betekenis en het doel) en hoe deze wordt uitgevoerd (de vorm).

Een totemisatie om leden te drillen is niet meer van deze tijd. Moeten daarom de totemisatie afgeschaft worden? Nee. Zo moeten ook de Piet niet afgeschaft worden, maar is het wel tijd om de kwetsende koloniale kenmerken weg te werken.

Een discussie over de inkleding van een Sinterklaasfeest op een groepsraad is niet stom, het kan een verrijking zijn. Uiteraard heeft niet iedereen altijd dezelfde mening, ook niet in een scoutsgroep. Maar overleggen en samen zoeken naar een oplossing, ook voor maatschappelijk relevante onderwerpen, zit in je scouts-DNA. Sta stil bij wat het Sinterklaasfeest betekent voor jullie als leiding, maar ook voor de leden.

Tip: prikkel de fantasie en de verbeelding van de leden door leuke en avontuurlijke verhalen over Sint en Piet. Voor kinderen maakt het echt niet uit welke kleur of geslacht de Piet of Sint heeft. Anekdotes over zijn reis uit Spanje, of een spannend verhaal over een gevaarlijke tocht door een schoorsteen, dat klinkt pas boeiend!