Noden identificeren op de groepsraad

enthousiaste leiding op een podium

Wil je wegen op het lokaal beleid van je stad, gemeente of buurt? Dan moet je eerst te weten komen welke noden er zijn. Wat moet er zeker behouden blijven, wat moet er veranderen en hoe kan het lokaal bestuur je daarin ondersteunen?

Deze methodiek kan je gebruiken op je groepsraad. Je gaat met je hele leidingsploeg op zoek naar jullie noden en hoe jullie lokaal bestuur daarbij kan helpen. Deze methodiek duurt een half uur en aan het eind heb je enkele speerpunten bepaald om verder mee aan de slag te gaan met je groep of in het district of op de jeugdraad.

Stap 1: Wat leeft er?

Hang de volgende thema’s op een flap. Laat de leiding nadenken op welke manier hun scoutsgroep bij deze thema’s in contact komt met de gemeente. Op welke manier kan het gemeentebestuur invloed hebben op deze thema's? Noteer alles wat in je opkomt naast de thema’s op de flap. Reken hier tien minuten voor.

• Veilige omgeving
  • Diversiteit en inclusie
  • Kwaliteitsvolle leiding
  • Omkadering van groepen
  • Lokalen en duurzame speelruimte
  • Impact en imago
  • Pedagogie in de groep

Indien nodig, kan je gebruikmaken van de volgende sturende vragen ter inspiratie, geordend per thema. Beperkt je echter niet tot deze vragen alleen, want out of the box denken is een absolute must. Je kan deze vragen daarom ook na enkele minuten introduceren.

Veilige omgeving

• Kunnen jongeren in je stad/gemeente ergens terecht als ze zich niet goed in hun vel voelen? Is er een OverKop-huis? Heeft je lokaal bestuur een duidelijke sociale kaart?
  • Weet je bij moeilijke gesprekken, grensoverschrijdend gedrag … wie je kan aanspreken binnen het lokaal bestuur?
  • Weten partners je te vinden en omgekeerd? (bijvoorbeeld: OverKop, psychologen, scholen, CLB …)

Diversiteit en inclusie

• Weet je bij wie je terecht kan om je lokalen en/of werking laagdrempeliger te maken?
  • Hoe zorgt je lokaal bestuur voor het wegwerken van financiële drempels in verenigingen? En is dat gemakkelijk?
  • Kan elk kind en elke jongere deelnemen aan vrije tijd in je stad/gemeente of vallen er kinderen en jongeren uit de boot?
  • Weten partners je te vinden en omgekeerd? (OCMW, armoedeverenigingen, Arktos, OKAN, opvangcentra voor asielzoekers …)

Kwaliteitsvolle leiding

• Kan je terecht bij je lokaal bestuur voor relevante kwaliteitsvolle vormingen, workshops ... ?
  • Worden (kader)vormingen terugbetaald door je lokaal bestuur? Krijgt je groep subsidies voor gevolgde vormingen/geattesteerde leiding?
  • Ondersteunt je lokaal bestuur uitwisseling tussen groepen (bijvoorbeeld op een jeugdraad)?

Omkadering van groepen

• Krijg je logistieke/praktische ondersteuning van je lokaal bestuur (bijvoorbeeld: kampvervoer, materiaal, afval …)?
  • Is het subsidiereglement van je lokaal bestuur afgestemd op je groep en de noden van je groep?
  • Moet je groep aan veel regels voldoen? Zijn er veel administratieve lasten?

Lokalen en duurzame speelruimte

• Mag of kan je op veel plekken spelen in je stad/gemeente?
  • Vind je gemakkelijk kamp- en weekendlocaties?
  • Mag je je lokaal zelf verhuren?
  • Hoe is het met de staat van de lokalen van je groep? Wie is eigenaar?
  • Is er voldoende groene speelruimte (bos, veld, water …) in de buurt van je lokaal?
  • Wordt er optimaal gebruikgemaakt van de beschikbare ruimte in je stad/gemeente en wordt die ingezet voor jeugd?

Impact en imago

• Krijg je erkenning van je lokaal bestuur als waardevolle vereniging in je stad/gemeente?
  • Wordt er geluisterd naar je stem en die van je groep? Word je gezien en bevraagd als waardevolle partner?
  • Bevordert je lokaal bestuur je relatie met je buren en/of andere jeugdbewegingen, partners …?
  • Zijn jullie betrokken bij de jeugdraad? Wordt de jeugdraad voldoende betrokken door je lokaal bestuur? Hoeveel impact op je lokaal beleid heeft de jeugdraad?

Pedagogie in de groep

• Krijgen jullie pedagogische ondersteuning van je lokaal bestuur bij veranderingen in de maatschappij?
  • Denk nog eens terug aan de thema’s die jullie identificeerden in de methodiek van het groepsleidingscongres!

Stap 2: Brainstorm

Overloop per thema wat er werd opgeschreven. Telt je leidingsploeg een groot aantal leiding? Splits hen op per thema. Laat de leiding per thema brainstormen over de volgende vragen. Eventueel kan je teruggrijpen naar de vragen ter inspiratie. Reken hier tien minuten voor.

• Wat loopt er rond dit thema al goed voor mijn groep, buurt, gemeente en/of stad?
  • Wat kan er rond dit thema nog beter lopen voor mijn groep, buurt, gemeente en/of stad?
  • Wat kan het lokaal bestuur hierin voor ons betekenen?

Stap 3: Speerpunten

Laat de leiding een drietal speerpunten kiezen. Hiermee kan je verder aan de slag binnen je district, je leidingsploeg of de jeugdraad. Reken hier vijf minuten voor.

Stap 4: Volgende stappen

Nu je de noden van je groep kent, kan je verder aan de slag! Aan de hand van de speerpunten die je bepaalde, kan je een memorandum schrijven, ludieke acties organiseren … Roep je leidingsploeg op om de noden te blijven uitdragen naar de buitenwereld. En denk na over hoe jullie de volgende stappen willen aanpakken. Reken hier vijf minuten voor. Welke leiding wil hier verder mee aan de slag? Je kan daarnaast ook eens horen bij andere groepen of jeugdbewegingen of er een samenwerking mogelijk is (bijvoorbeeld op de districtsraad of de jeugdraad), want wie weet hebben zij wel dezelfde noden. Een signaal dat door meerdere groepen uitgedragen wordt, komt immers sterker over bij je lokaal bestuur.