Noden identificeren op de districtsraad

Leiding met waar-is-wally-mutsen spelen een spel

Wil je wegen op het lokaal beleid van je stad, gemeente of buurt? Dan moet je eerst te weten komen welke noden er zijn. Wat moet er zeker behouden blijven, wat moet er veranderen en hoe kan het lokaal bestuur je daarin ondersteunen?

Deze methodiek kan je gebruiken op een districtsraad. Groepsleiding weet immers als geen ander wat er leeft binnen hun groep en hoe hun groep kan wegen op de buurt. Natuurlijk kan deze methodiek ook als inspiratie dienen voor groepsleiding om te gebruiken op een groepsraad, maar dit is zeker niet noodzakelijk. Deze methodiek duurt een half uur en aan het eind heb je enkele speerpunten bepaald om verder mee aan de slag te gaan met het district, de groep of de jeugdraad.

Stap 1: Wat leeft er?

Hang de volgende thema’s op een flap. Laat de groepsleiding nadenken op welke manier hun scoutsgroep bij deze thema’s in contact komt met de gemeente. Op welke manier kan het gemeentebestuur invloed hebben op deze thema's? Noteer alles wat in je opkomt naast de thema’s op de flap. Reken hier tien minuten voor.

  • Veilige omgeving
  • Diversiteit en inclusie
  • Kwaliteitsvolle leiding
  • Omkadering van groepen
  • Lokalen en duurzame speelruimte
  • Impact en imago
  • Pedagogie in de groep

Indien nodig kan je gebruikmaken van de volgende sturende vragen ter inspiratie, geordend per thema. Beperk je niet tot deze vragen alleen, want out of the box denken is een absolute must. Je kan deze vragen daarom ook na enkele minuten introduceren.

Veilige omgeving

  • Kunnen jongeren in je stad/gemeente ergens terecht als ze zich niet goed in hun vel voelen? Is er een OverKop-huis? Heeft je lokaal bestuur een duidelijke sociale kaart?
  • Weet je bij moeilijke gesprekken, grensoverschrijdend gedrag … wie je kan aanspreken binnen het lokaal bestuur?
  • Weten partners je te vinden en omgekeerd? (bv. OverKop, psychologen, scholen, CLB …)

Diversiteit en inclusie

  • Weet je bij wie je terecht kan om je lokalen en/of werking toegankelijker te maken?
  • Hoe zorgt je lokaal bestuur voor het wegwerken van financiële drempels in verenigingen? En kan je er gemakkelijk mee aan de slag?
  • Kan elk kind en iedere jongere deelnemen aan vrije tijd in je stad/gemeente of vallen er kinderen en jongeren uit de boot?
  • Weten partners je te vinden en omgekeerd? (OCMW, armoedeorganisaties, Arktos, OKAN, opvangcentra voor asielzoekers …)

Kwaliteitsvolle leiding

  • Kan je terecht bij je lokaal bestuur voor relevante kwaliteitsvolle vormingen?
  • Worden (kader)vormingen terugbetaald door je lokaal bestuur? Krijgt je groep subsidies voor gevolgde vormingen?
  • Ondersteunt je lokaal bestuur uitwisseling tussen groepen?

Omkadering van groepen

  • Krijg je logistieke ondersteuning van je lokaal bestuur (bijvoorbeeld: kampvervoer, materiaal, afval …)?
  • Is het subsidiereglement van je lokaal bestuur afgestemd op je groep en de noden van je groep?
  • Moet je groep aan veel regels voldoen? Zijn er veel administratieve lasten?

Lokalen en duurzame speelruimte

  • Mag of kan je op veel plekken spelen in je stad/gemeente?
  • Vind je gemakkelijk kamp- en weekendlocaties?
  • Mag je je lokaal zelf verhuren?
  • Hoe is het met de staat van de lokalen van je groep? Wie is eigenaar?
  • Is er voldoende groene speelruimte (bos, veld, water …) in de buurt van je lokaal?
  • Wordt er optimaal gebruikgemaakt van de beschikbare ruimte in je stad/gemeente en wordt die ingezet voor jeugd?

Impact en imago

  • Krijg je erkenning van je lokaal bestuur als waardevolle vereniging in je stad/gemeente?
  • Wordt er geluisterd naar je stem en die van je groep? Word je gezien en bevraagd als waardevolle partner?
  • Bevordert je lokaal bestuur je relatie met je buren en/of andere jeugdbewegingen, partners …?
  • Zijn jullie betrokken bij de jeugdraad? Wordt de jeugdraad voldoende betrokken door je lokaal bestuur? Hoeveel impact op je lokaal beleid heeft de jeugdraad?

Pedagogie in de groep

  • Krijgen jullie pedagogische ondersteuning van je lokaal bestuur bij veranderingen in de maatschappij?
  • Denk nog eens terug aan de thema’s die jullie identificeerden in de methodiek van het groepsleidingscongres!

Stap 2: Uitwisselen

Overloop kort in groep wat er opgeschreven staat zodat iedereen een beeld heeft van wat er leeft rond elk thema. Laat de groepsleiding kort uitwisselen wat ze juist bedoelen zodat ze elkaar kunnen inspireren over wat mogelijk is rond deze thema’s. Reken hier tien minuten voor.

Bijvoorbeeld: “Ik schreef afval op bij omkadering van groepen omdat ik vind dat de afvalophaling bij de jeugdverenigingen een taak is voor de gemeentelijke afvaldienst. Bij ons komt de gemeente elke maandag langs.”

Stap 3: Brainstorm

Laat de groepsleiding per thema brainstormen over de volgende vragen. Eventueel kan je teruggrijpen naar de vragen ter inspiratie. Reken hier tien minuten voor. Bestaat je district uit meer dan één stad/gemeente? Splits de groepsleiding dan zo op dat ze per stad/gemeente samenzitten. Als meerdere groepen hetzelfde signaal geven aan het lokaal bestuur, komt dit immers sterker over. Al kan achteraf elke groep nog steeds beslissen om bijvoorbeeld apart een memorandum te schrijven, als blijkt dat de noden te veel van elkaar verschillen.

  • Wat loopt er rond dit thema al goed voor mijn groep, buurt, gemeente en/of stad?
  • Wat kan er rond dit thema nog beter lopen voor mijn groep, buurt, gemeente en/of stad?
  • Wat kan het lokaal bestuur hierin voor ons betekenen?

Stap 4: Speerpunten

Laat de groepsleiding een drietal speerpunten (dingen die voor jullie heel belangrijk zijn en hoge prioriteit hebben) per stad/gemeente kiezen. Hiermee kunnen ze verder mee aan de slag binnen het district, hun leidingsploeg of de jeugdraad. Reken hier vijf minuten voor.

En nu: aan de slag!

Nu de groepsleiding hun noden kent, kunnen ze verder aan de slag! Aan de hand van de speerpunten die ze bepaalden, kunnen ze een memorandum schrijven, ludieke acties organiseren … Samen met hun leidingsploeg moeten ze de noden blijven uitdragen naar de buitenwereld. En denk ook vooral aan kruisbestuiving met andere jeugdbewegingen, bijvoorbeeld op de jeugdraad, want misschien hebben zij wel dezelfde noden.

Ben je geholpen met deze info?