Memorandum

Drie leiding op HO

Scouts en Gidsen Vlaanderen schreef een memorandum voor de verkiezingen van 2024. Wat is een memorandum? En hoe ga je er mee aan de slag?

Wat is een memorandum?

Letterlijk, ‘iets wat moet onthouden worden’. Je kan ook gewoon spreken over een visietekst, een toekomstvisie, ambitie, inspiratie, reminder, voorstel … Het is nogal een stoffige term in diplomatieke en politieke kringen voor een document waar "beleidsaanbevelingen" (of makkelijker verwoord: suggesties en ideeën voor de politiekers) naar voor worden geschoven en in de kijker worden gezet.

Het doel van een memorandum is dan ook niet enkel beleidsmakers, politici … te informeren maar ook te ondersteunen en te inspireren met deze tekst en beleidsaanbevelingen.

Waarom schreef Scouts en Gidsen Vlaanderen een memorandum?

In 2024 gaan er bijna 1 miljoen jongeren (in België) en 500.000 jongeren (in Vlaanderen) voor de eerste keer stemmen. Wij willen beleidsmakers én jongeren in aanloop van de verkiezingen van 2024 optimaal ondersteunen en inspireren om deze gebeurtenis aan te grijpen om samen aan een scoutstafel te gaan zitten. Met dit memorandum willen wij een goed voorbeeld geven om erna zelf aan de slag te gaan.

We kozen om een memorandum te schrijven dat op alle beleidsniveaus gebruikt kan worden. Zowel op Europees, Federaal, Vlaams als op Lokaal niveau zijn er hier aanbevelingen in te vinden om als jeugdraad, politicus, groepsleiding, jeugddienst, districtscommissaris mee aan de slag te gaan.

Wat staat er in ons memorandum?

Na een bevraging bij ploegen, gouwen, dc's en groepsleiding kwamen er vier grote thema's naar voren:

• Goed in je vel
  • Vrijwilligerswerk dat werkt
  • Kansrijk opgroeien
  • Ruimte

Ons uitgangspunt tijdens de gesprekken? Dé - voor ons - twee belangrijke waarden om aan deze thema's te kunnen werken:

1) voldoende (financiële) middelen voor het jeugdwerk.

2) jongeren een actieve rol laten spelen, en luisteren naar hun mening over allerlei belangrijke onderwerpen. Overal in de samenleving, op verschillende gebieden zoals veiligheid, onderwijs, gezondheid, milieu en meer.

Wil je het memorandum ook eens lezen?

Hoe hebben we dit tot bij de politiek gebracht?

Uiteraard pakten we dit aan op een scouteske manier, op scoutsbanken aan een scoutslokaal. We nodigden de partijvoorzitters van de 5 centrumpartijen (Egbert Lachaert - Open VLD, Conner Rousseau - Vooruit, Sammy Mahdi - CD&V, Bart De Wever - NVA, Jeremie Vaneeckhout - Groen!) apart uit bij een scoutsplek in de buurt. Daar gingen ze in gesprek met groepsleiding, districtscommissarissen, strucutuurvrijwilligers, pedagogisch medewerkers … om zo samen constructief te kijken naar de toekomst van alle Scouts en Gidsen (en in het algemeen alle kinderen en jongeren) in de veranderende maatschappij.

Ons uitgangspunt bij die gesprekken? De concrete ervaringen en vragen van (groeps)leiding. Daardoor was onze methode toegankelijk en kwamen we tot enkele boeiende en constructieve oplossingen. Er was plaats voor vlotte dialoog. Praten én luisteren. En af en toe een mopje - van links en rechts. We willen de voorzitters en vrijwilligers dan ook nog eens bedanken voor de positieve gesprekken!

Dit memorandum is nog maar het begin. We houden de contacten warm richting de periode van verkiezingen die eraan komt. Tijdens dit verkiezingsjaar kan je ook via onze site nog meer ontdekken van onze patrouillekoffer vol hulpmiddelen, tips, partners ...

collage van groepsgesprekken met politici

Enkele kiekjes van de memorandumgesprekken.

Memorandum Scouts en Gidsen Vlaanderen

Lees de beleidsaanbevelingen van Scouts en Gidsen Vlaanderen voor de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen in 2024.

Download de publicatie