Een bus of vrachtwagen huren

Welpen op de bus

Als je personen of materiaal wil vervoeren naar je kampplaats kan je een bus of vrachtwagen inleggen. Handig, maar het kan soms een dure grap zijn.

Zorg dat de informatie hieronder zeker in je contract staat:

• Naam en adres van de partijen.
  • Plaats, datum en uur van vertrek en terugkeer.
  • Contactpersoon op kamp.
  • Vervoermiddel en kenmerken: aantal zitplaatsen, laadvermogen…
  • De totaalprijs die alle in het contract vermelde diensten dekt.
  • Termijn en wijze van betaling (voor voorschot en saldo).
  • Annuleringsvoorwaarden.
  • Procedure bij schade en afspraken over verzekeringen.
  • Eventuele extra afspraken (bijvoorbeeld een tussenstop aan de uitleendienst).
  • Plaats en datum van ondertekening.

Let zeker goed op het laadvermogen, overschrijd het maximale gewicht niet. Dat wordt vaak gecontroleerd en de boetes zijn enorm.

Veelgestelde vragen

Ja, een ouder of kennis mag met een gehuurde vrachtwagen het materiaal naar je kamp brengen. Zorg er wel voor dat je de vrachtwagen goed hebt verzekerd via de verhuurmaatschappij (met eventueel afkoop van de vrijstellingen) en dat je voor de chauffeur een tijdelijke verzekering voor niet-leden afsluit.
Let wel op, dit geldt enkel wanneer de chauffeur dit gratis doet. Betaal je iemand om je vrachtwagen te vervoeren, dan moet de chauffeur voldoen aan extra plichten.

Je kan je auto laten verzekeren met de tijdelijke autoverzekering van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Dat is niet verplicht. Huur je een voertuig, dan kan je het verzekeren via de firma waar je het voertuig huurt of meteen via een verzekeringsmaatschappij.

Nee, de autoverzekering die je kan afsluiten via Scouts en Gidsen Vlaanderen is enkel geldig voor auto's ingeschreven in België. Een busje gehuurd in België waarmee je naar het buitenland rijdt, kan je wel verzekeren via Scouts en Gidsen Vlaanderen.

Meer veelgestelde vragen