Mentaal welzijn

Scoutsgroep staat in een grote kring op een grasveld

De scouts moet een veilige plek zijn waar iedereen zich thuisvoelt en elkaar kan vertrouwen. Een oog hebben voor elkaars gevoelen en durven praten over je even niet goed in je vel voelen, dat moet kunnen!

't Zal wel zijn!

Het is oké om je even niet goed te voelen. Steeds meer mensen durven aangeven dat het niet zo goed met hen gaat. Iedereen heeft wel al eens een moeilijk momentje (of wat meerdere). Dus je mag echt zeggen dat je je niet oké voelt. En dat is net wel goed. Want praten helpt.

Als groep zijn scouts en gidsen er voor elkaar! Jullie staan voor elkaar klaar: voor vragen, een knuffel of een luisterend oor.

Nee zeggen mag en kan. Iedereen heeft eigen grenzen. Dus geef gewoon aan als je iets niet ziet zitten. Of iets wil doen. Zo blijft het leuk voor iedereen. Wil je samen met je leidersploeg of met je tak samenzitten, nadenken en praten over grenzen? Maak dan gebruik van NESTkreten.

Iedereen mag en kan zichzelf zijn. Want jij hoort erbij, net zoals je bent.

Gezocht: tips

Ben je op zoek naar inspiratie voor kapoenen, kabouters en welpen, jonggidsen en jongverkenners, givers of jins? Of voor akabe? Of wil je met je leidingsploeg aan de slag met mentaal welzijn?

Hulp nodig?

Weet dat jullie ook hulp kunnen zoeken. Als leiding is het niet jouw verantwoordelijkheid om zulke problemen op te lossen.

Ken je AWEL of WAT WAT? Zij staan klaar voor kinderen en jongeren die zich niet goed voelen. Je kan heel wat info op hun site vinden. Nog handiger, je kan ook (anoniem) bellen met AWEL via het gratis nummer 102, mailen of chatten.

Ken je NOK NOK al? Op deze website vind je naast informatie over thema's die voorkomen in de leefwereld van jongeren ook nog spelletjes en oefeningen om actief aan de slag te gaan met thema's zoals mentale gezondheid en zelfbeeld.

Ook het JAC staat klaar voor jongeren die nood hebben aan een babbel. Je kan chatten met het JAC, maar ook een afspraak maken voor een babbeltje. Wil je zelf een gesprek voeren met iemand die het moeilijker heeft? Dan kan je hier tips vinden om deze babbel aan te gaan.